Ambitionerna var högt ställda när Creative Assembly påbörjade arbetet med "Total war: Warhammer III".
– Vi har haft större budget, mer tid. Vi ville göra allt som fansen har bett om, säger spelets regissör Ian Roxburgh.
"Total war"-serien målar normalt sett upp stora slagfält, baserade på historiska konflikter, men under "Warhammer"-flaggan tillåts skaparna ta ut svängarna med hjälp av Games Workshops fantasyvärld.
– Det är lite mer omedelbart. Det lutar sig lite mer mot det roliga och den variation av olika taktiker som man kan använda sig av, jämfört med våra historiska spel, säger Roxburgh.
Anpassningsbar demonprins
De olika spelbara raserna skiljer sig även betydligt mer än de arméer som ställs mot varandra i de historiska spelen.
Det finns åtta olika raser i spelet, däribland ryssinspirerade Kislev, kinesosande Cathay, träsktroll och fyra, tillhörande varsin kaosgud. Den sista, kaosdemonerna, kan använda sig av enheter från alla de fyra gudarna och leds av en demonprins. Prinsen går att anpassa i all oändlighet med olika kroppsdelar och vapen, alla med unika egenskaper.
– Det är en stor grej för oss. Det är första gången vi infört rollspelselement. Det här är en upplevelse du aldrig sett tidigare, även om du spelat "Total war"-spel i 20 år, säger Roxburgh.
Bjuder in nybörjare
För den oinvigde till både "Total war"-serien och "Warhammer"-fenomenet i stort kan det te sig skrämmande att ge sig in i "Total war: Warhammer III". Men man ska inte misströsta, enligt manusförfattaren Andy Hall.
– Det finns en prolog som kommer att dra in nya spelare, och introducera berättelsen och spelmekaniken. När spelaren är färdig med den, är den inte bara redo för huvudkampanjen, utan förstår också berättelsen och dess kontext, säger han och fortsätter:
– Det är något vi inte gjort på länge i "Total war"-sammanhang, och det är nog det mest lyckade exemplet hittills.
Nytt i "Total war"-sammanhang är också ett åttaspelarläge, som utspelas i realtid.
– Det är något som vi velat göra i åratal, men som vi inte kunnat. Det är något vi kunnat göra med resurserna och tiden. Det är en helt annan, unik upplevelse. Och jäklig kul, säger Ian Roxburgh.