För fem år sedan inleddes arbetet med "Far cry 6". En grupp människor på Ubisoft Toronto satte sig ner för att diskutera vad som egentligen var essensen med förstapersonsskjutarserien.
– Det vi ville behålla var en massiv öppen värld. Att det kändes som att du kunde utforska och ramla över saker, aktiviteter, möten och uppdrag och rollfigurer som du inte nödvändigtvis planerat, förklarar Navid Khavari, som basat över spelets berättelse, och var en av dem som deltog vid det inledande mötet.
Det andra var en karismatisk, charmig skurk, det tredje var det övriga persongalleriet, och det fjärde var själva känslan av att orsaka kaos med hjälp av de mängder av fordon och vapen som spelserien traditionellt erbjuder.
Gerilla i blickfånget
Det sjätte spelet i serien handlar alltså mer om evolution än revolution, även om just revolution är en grundbult i den kommande inkarnationen, där spelaren kontrollerar Dani Rojas (man eller kvinna), som blir spjutspetsen i ett uppror.
– När vi landade i en idé om gerilla och vad det innebär under en revolution kändes det som att vi hade en ny vinkel. De kämpar för sin egen bild av hur de vill att landet ska fungera, det handlar inte bara om en enskild hjälte, säger Khavari.
"Far cry 6" utspelas i önationen Yara, styrt av diktatorn Antón Castillo, som spelas av Giancarlo Esposito ("Breaking bad"). Det är en karibisk nation som till följd av omvärldens sanktioner är fruset i tiden sedan 1950-talet. Att scenariot känns igen är ingen slump, och i ett avsteg från hur det vanligtvis brukar låta medger skaparna till och med att berättelsen är "politisk".
Nästan Kuba
Det är alltså Kuba som stått modell, och Ubisoft har gjort sitt bästa för att undvika kritik om att man exotifierar Karibien genom att ta hjälp av en hel del experter och utföra mängder av research. Det fördes samtal om att faktiskt låta titeln utspela sig i Kuba.
– Men vi inspirerades av protesterna i Venezuela, av Colombia och arabiska våren och den gröna revolutionen i Iran. När man tar alla de elementen så är det inte Kuba längre, och då stod det klart för oss att vi skapade en fiktiv värld, säger Khavari.
Inför arbetet med titeln tillbringade han en månad i Kuba. Andra delar i utvecklingsgruppen har också besökt önationen för att spela in ljud, ta referensbilder och prata med människor för att göra landet rättvisa.
Under utflykter i bergskedjan Sierra Maestra och de omgivande regnskogarna fick Khavari också en viss förståelse för hur en gerillakrigare där kan gå upp i rök, något som genomsyrar det färdiga spelet.
– Det finns märkningar i träden i spelet för att visa hemliga stigar, och du kan via dem ta dig runt på ön för att utföra bakhåll, förklarar Khavari.
Krokodil och Macarenavapen
Ett "Far cry"-spel vore inte ett "Far cry"-spel utan den skruvade humorn, som märks hos den rullstolsburne taxen Chorizo, den vänskapliga krokodilen Guapo och ett hemmabygge till vapen som skjuter cd-skivor samtidigt som den spelar "Macarena".
– Humorn är faktiskt en av de största utmaningarna, vi har försökt att förankra så mycket som möjligt i verkligheten, utan att det skedde på bekostnad av det roliga. Vi tänker oss ofta en gerillarörelse som väldigt mörk, att det är spänt och med höga insatser. Men när man studerar dem närmare märker man att där också finns utrymme för musik, skämt och att ha roligt, säger Navid Khavari.
"Far cry 6" släpps till Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S, Stadia och pc den 7 oktober.