Med det tredje spelet i "Company of heroes"-serien i antågande har kanadensiska Relic byggt upp en viss rutin när det gäller att gestalta andra världskriget och dess slagfält.
Men med ett år kvar till släpp inledde Ryssland sin storskaliga invasion av Ukraina, vilket har präglat slutet av utvecklingen av titeln och diskuterats mycket internt, säger speldesignern David Milne i en intervju med TT.
– Något som vi alltid har fokuserat på i "Company of heroes" är människorna på marken, och att försöka att koppla samman spelarna med dem. Vi gör det berättelsemässigt och via mellansekvenser, men också spelmekaniskt. Du kan retirera dina soldater från fara. Du vill hålla dem vid liv, säger han.
Delar av "Company of heroes 3" utspelas i Nordafrika.
– Vi vill berätta om hur personer som bor där i området påverkas av kriget, och det är minst lika relevant i dag. Det handlar inte bara om två sidor som krigar. Kriget har ett pris, säger han.
Böcker, utbildning och Google
Förutom ökenstrider i Nordafrika tar sig "Company of heroes 3" an Italien, i jakten på slagfält som inte redan tjatats sönder i spel och filmer.
Så hur hittar man slag som kan bli spelmässigt intressanta?
– Det börjar med att googla. Vi har vårt lilla bibliotek här på Relic, och jag har mina egna gamla böcker härhemma – jag har själv en historieutbildning, säger Milne.
Relics version av Anzio har exempelvis återskapats med hjälp av de allierades flygbilder över staden. För ett annat uppdrag i Ortona användes ett kanadensiskt verk där information om styrkornas framfart bevarats.
– Den hade till och med en bild om hur tyskarna brukade försvara en korsning. Så när jag skapade det uppdraget så kopierade jag hur de skulle ha gjort, där det blir upp till spelaren att bryta sig igenom.
Taktisk paus
"Company of heroes 3" har skapats för pc, men till skillnad från tidigare spel i serien kommer en konsolversion, likt många andra traditionella pc-titlar inom strategigenren.
Kraftigare konsoler – och en stor publik – ligger bakom det, tror David Milne. För Relics del har beslutet inte påverkat utvecklingen så mycket, eftersom man redan har jobbat med att försöka nå en större publik.
David Milne nämner bland annat en omtalad funktion i "Company of heroes 3" som i ensamspelarläget gör det möjligt att pausa spelet, få överblick, ge soldaterna instruktioner, och sedan starta spelet igen.
– Den fungerar också väldigt bra på konsol och saktar ner tempot lite. Det fanns alltså redan saker som vi gjorde, så det verkade helt enkelt vettigt att släppa till konsol, tror jag, säger han.