Vissa spelgenrer är mer eller mindre synonyma med datorer, tangentbord och möss. En av dem är den så kallade "grand strategy", där politik, ekonomi och resurshantering ofta påverkar utgången på slagfältet. Svenska Paradox har nischat in sig på genren, och därmed också på pc-spelare.
Men 2019 ökade satsningen mot konsoler, när rymdstrategispelet "Stellaris" släpptes till Xbox och Playstation. Därefter släpptes även det turordningsbaserade "Age of wonders: Planetfall".
Funkar från soffan?
– En av de större farhågorna vi hade när vi startade den här satsningen var: Vill spelarna ens spela sådana här spel från soffan, när de flesta är övertygade om att man spelar väldigt framåtlutad mot skärmen, väldigt intensivt, säger Alexander Oltner, regissör och designer på Paradox Interactive.
Nu är det dags för ett av bolagets stora spel – "Crusader kings 3" – att göra sitt intåg i konsolvärlden, där brittiska Lab42 främst stått för portningen. Pc-versionen, som släpptes för ett och ett halvt år sedan, har imponerade 91 på Metacritic, som samlar kritikerbetyg. Nyligen meddelades att titeln sålt i två miljoner exemplar, det snabbast säljande Paradoxspelet hittills.
Spelaren tar kontroll över en härskare – exempelvis en kung, eller en vasall – och för dess släkt genom 600 år av historia.
– Jag gillar att beskriva det som en medeltida såpoperagenerator, eftersom fokus ligger på familjedrama och alla dessa relationer mellan tiotusentals karaktärer som driver historien framåt. Du leder en blodslinje och din familj genom historien, och leder din familj till storhet eller kollaps, säger Oltner.
Flera utmaningar
Problemen med att porta – alltså anpassa – ett strategispel till konsol är flera. Dels ska alla menyer navigeras med handkontroll, dels kan man exempelvis inte göra texten för liten, eftersom den ska gå att läsa på tv:n. Till skillnad från andra strategititlar som finns på konsol, som exempelvis "Civilization", så utspelar sig "Crusader kings 3" i realtid.
Att nå en ny grupp spelare är så klart det affärsmässiga resonemanget bakom Paradox konsolsatsning, men det innebär också att man riktar sig till en grupp som inte är van vid grand strategy.
– Det kan vara lite överväldigande med hur mycket det finns att göra, men det är tacksamt, för du behöver bara engagera dig i det du vill, säger Oltner.
Förutom att klura ut kontrollschemat och ett nytt gränssnitt har utvecklarna funderat mycket kring lärandeprocessen i stort.
– Det är trots allt ett helt nytt sätt att använda kontrollen på, det är en av de första sakerna som måste läras ut. Och samtidigt måste du lära dig hur du spelar, säger han.
Kan bli fler spel
Men det är varken lättare eller svårare än pc-versionen, påpekar Oltner.
– Den enda viktiga skillnaden är att på konsol kan du be AI:n att ta över dina arméer och kontrollera dem åt dig. Det är en kompromiss till följd av handkontrollen, vissa spelare kanske inte skulle tycka att det var så kul att flytta enheter när du måste vara reaktiv och så snabb.
"Stellaris" visade att även konsolspelare vill vara stora strateger, något som kan befästas med "Crusader kings 3". Man kan tänka sig att företagets andra stora serier som "Europa universalis", "Victoria" och "Hearts of iron" så småningom når konsoler.
– Jag hoppas att framtiden är ljus. Det återstår att se om folk tar till sig genren, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle ha en framtid, säger Alexander Oltner.