Den kaliforniska spelstudion Obsidian är mest känd för rollspel som "Dungeon siege", "Pillars of eternity", "Fallout" och "Knights of the old republic II". Det var också titlar som Adam Brennecke har arbetat med som programmerare och så småningom producent.
Därför möttes han med viss förvåning när han i augusti 2018 tillsammans med Mitch Loidolt sålde in sin idé om ett överlevnadsspel i en trädgård – där huvudpersonerna likt "Älskling jag krympte barnen" är i millimeterstorlek.
– Vi har inte gjort något som har samma tilltänkta publik som "Grounded" tidigare, eller något med samma grafiska stil. Det var en stor risk för oss, men jag var rätt säker på att idén skulle hålla, säger Brennecke.
Nådde miljonpublik
"Grounded" släpptes 2020 i en tidig utgåva, så kallad "early access". Att Obsidian hade gjort rätt som satsat på fenomenet stod snabbt klart. På 48 timmar hade spelet 1 miljon spelare.
– Det var en bekräftelse på att vi var något på spåren, baserat på hur det pratades på (videoplattformen) Twitch och antalet nedladdningar.
– Det gjorde att vi fick den tid vi ville att göra det spel vi ville
I februari nåddes milstolpen 10 miljoner spelare, och nu är man uppe i 13.
– Jag tror ingen hade räknat med tio miljoner spelare, jag tror att det har med kraften i Game Pass att göra, säger Brennecke, och syftar på att spelet funnits med i Xbox prenumerationstjänst, vilket sänker barriärerna för att vilja testa.
Mindre läskiga spindlar
Under utvecklingen har Obsidian haft hjälp av Xbox användarforskningslabb. Avdelningen kunde hjälpa till med olika handledningar i "Grounded", att få gränssnittet användarvänligt och hur man undviker fallgropar – men också mer konkret ett speciellt läge för dem som inte vill möta en jättespindel i spelet.
– Avdelningen var avgörande för att ta fram arachnofobi-läget i "Grounded". Vi arbetade med dem och tog hjälp av användarstudier om vad som gör spindlar läskiga.
Via ett reglage kan spindlar göras mindre spindellika, så att även de som är rädda för åttbeningarna kan ge sig in i minatyrvärlden.
– Vi har hört att många spelare använder det. Vi ville inte göra det mindre läskigt, utan ta bort fobin. Spelet är fortfarande läskigt, men vi ville göra det så att folk kunde njuta av det trots fobin.
Berättelsen klar
I september släpptes den så kallade 1.0-versionen, vilket formellt innebär att spelet är färdigt, om ett spel i dagens landskap med ständiga uppdateringar och patchar någonsin blir helt klart. För "Groundeds" del innebär det att hela berättelsen nu är på plats.
– Jag och gruppen är fortfarande 100 procent fokuserade på "Grounded". Vi har fortfarande mycket idéer som vi vill utforska och mycket kvar att städa upp och fixa till, säger Adam Brennecke.
När TT intervjuade Brennecke 2020 drömde han om att få in stora djur i "Grounded". En fågel och en fisk har sedan dess lagts till, men hundar och katter lyser fortsatt med sin frånvaro.
– Det är fortfarande en av mina drömmar, att ha in en av de stora varelserna. Men jag vet inte om vi någonsin kommer att lyckas med det, säger han.