Myndighet i USA vill stoppa Activisionuppköp

USA:s granskande konsumentmyndighet FTC vill blockera Microsofts uppköp av speljätten Activision Blizzard.

FTC vill stoppa Microsoft från att köpa speljätten Activision Blizzard. Arkivbild.

FTC vill stoppa Microsoft från att köpa speljätten Activision Blizzard. Arkivbild.

Foto: Jae C. Hong/AP/TT

Spel2022-12-08 23:45

Activision Blizzard gör spel som "Call of duty", "Overwatch" och "World of warcraft", och via King även mobiltitlar som "Candy crush".

När Microsoft i januari meddelade sina planer på att köpa bolaget för 68,7 miljarder dollar sände det chockvågor genom spelbranschen.

Men kanske blir det inget av köpet. Genom en stämning vill FTC sätta stopp för köpet, vilket ses som det hittills största hotet mot själva affären, men också ett av de största hindren som en amerikansk myndighet lagt för att bromsa konsolideringen i teknikbranschen i stort.

– I dag försöker vi stoppa Microsoft från att ta kontrollen över en ledande oberoende spelstudio och använda den för att skada konkurrensen på flera dynamiska och snabbt växande spelmarknader, säger Holly Vedova, chef för FTC:s konkurrensdivision.

FTC anser att Microsoft har en historia av att köpa upp andra spelbolag och därefter släppa deras spel exklusivt till Microsofts Xbox på konsolsidan, och att de därmed inte längre görs tillgängliga till Nintendos och Sonys konsoler.

Microsofts planerade jätteuppköp, ett av de största inom spelindustrin, har stött på viss patrull även på andra håll. EU har exempelvis inlett en djupgående granskning av affären.

Microsofts ordförande Brad Smith säger i ett uttalande att köpet i själva verket skulle stärka konkurrensen, och "välkomnar möjligheten att lägga fram vårt fall i domstol".

Fakta: Activision Blizzard

Amerikanska speljätten Activision Blizzard hade förra året nästan 10 000 anställda.

Bolaget består av tre större segment. Det rör sig om Activision – som utvecklar "Call of duty", Blizzard – som bland annat gör "World of warcraft", samt svenskgrundade King – som gör mobilspelet "Candy crush".

Huvudkontoret finns i Santa Monica i Kalifornien. Bolaget har också kontor i Irvine i samma delstat, i New York, Wisconsin, London, Barcelona och Stockholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!