Bandai Namco började för fem år sedan smida planer för ett spel som bygger på den japanska serien "One piece", som såg världens ljus i mitten av 1997.
– Vi funderade länge och väl och kom fram till att vi ville att det skulle sammanfalla med 25-årsjubileum, så vi var tvungna på att tänka på vad som var viktigt för fansen när vi utformade spelet, berättar Katsuaki Tsuzuki och tillägger att mangaskaparen Eiichiro Oda varit direkt involverad i projektet.
Valet föll på en kombination av rollspel och äventyr, som kretsar kring piratpojken som i svenska översättningen kallades Ruffy, och hans piratgäng Stråhattarna.
– Det här är antagligen det största "One piece"-spelet, säger Tsuzuki.
Valde turordningsbaserat
Det rör sig om turordningsbaserade strider, ett kanske oväntat val då många japanska rollspel börjat gå mot mer actionbetonade realtidsstrider.
– Vi ville att spelet skulle vara lättillgängligt. För de som är nybörjare är turordningsbaserat lätt att förstå, du behöver inte ha några tidigare kunskaper eller ha reflexer. Du kan spela i din egen takt, säger Tsuzuki.
Han tillägger att en till anledning är att man genom det turordningsbaserade upplägget kan använda sig av flera figurer från spelen samtidigt, och låta deras personligheter synas i striderna.
Med över tusen avsnitt av tv-serien, och fler än 100 volymer av mangan den bygger på (66 finns översatta till svenska), hade skaparna ingen brist på material att bygga spelet på.
– Men folk som läst mangan vet redan vad som ska hända, så att använda det rakt av blir lite spoilervarning, säger Tsuzuki.
"Fräsch upplevelse"
Samtidigt är det ju ett spel som ska fira seriens långa historia. Lösningen blev att väva in viktiga händelser som huvudpersonernas minnen, men att låta själva berättelsen vara fristående.
Den följer Stråhattarna som är ute på okända vatten, där de efter ett oväder separeras på den mystiska ön Waford.
– Vi försöker erbjuda en fräsch upplevelse, men inom "One piece"-universumet, säger Tsuzuki, men tillägger att spelet antagligen är det med lägst barriärer hittills för nybörjare till serien.
– Vi vill nå "One piece"-fans, men för de som är nya för varumärket – de behöver inte vara rädda, för vi är väldigt öppna och redo för er, säger han.