Spelaren tar rollen som konstnären Andreas Maler i en by i 1500-talets Bayern. Maler jobbar på ett scriptorium i stadens kloster, där hans vän blir felaktigt anklagad för mord.
– Det finns många märkliga konspirationer, du har flera misstänkta du undersöker, och du har begränsat med tid. Till slut måste du peka ut vem du tror har gjort det, säger spelskaparen Josh Sawyer.
Vem mördaren egentligen är sägs aldrig rätt ut.
– Du måste använda ditt omdöme och leva med konsekvenserna. Spelet utspelas under 25 år, så någon kommer att hållas ansvarig efter första akten, och den personens frånvaro kommer att vara märkbar i samhället, och folk kommer att veta att Andreas är den som är ansvarig för det.
Inte för alla
Låter "Pentiment" smalt? Det är det också. När Sawyer sålde in det till sin chef beskrev han det som nischat och fokuserat, skapat av en liten grupp på tio–tolv personer.
Att det gick vägen kan man enligt Sawyer tacka Microsoft för, som köpte studion 2018 och vars prenumerationstjänst Game Pass behöver innehåll.
– Någon kan få syn på det och tänka: "Jag vet inte vad det är, men det ser coolt ut", och ge det ett försök, säger Josh Sawyer.
Med det sagt är det inte så viktigt att de som väl testar det gillar spelet, enligt Sawyer.
– Mycket av inspirationen kommer från Umberto Ecos "Rosens namn" och en del av hans andra verk som är notoriskt svåra att komma in i, men väldigt tydliga i vad de handlar om. Med "Pentiment" tänkte jag inte att alla måste fastna, för spelet är inte för alla.
– Men om du gillar historia, konst och berättelsebaserade spel, så kommer du att älska det här. Jag försökte att göra det tydligt vad det är för spel väldigt tidigt.
Fördomar speglas i typsnitten
"Pentiment" saknar röstskådespelare och bygger helt på text. Men texten är också det som sticker ut.
– Eftersom det utspelar sig i en föränderlig tid, då man gick från handskrift med låg läskunnighet, till införandet av tryckpressar och en ökad läskunnighet, så jag ville använda typsnitt som ett sätt att reflektera hur Andreas läser av utbildning och klass hos den han pratar med.
Typsnitten signalerar klass och utbildning, och bokstäverna skrivs eller trycks in allt eftersom, med understrykningar, en och annan felskrivning som suddas ut och korrigeras. I bland missbedömer Andreas en person, och när hans syn på personen ändras förändras också typsnittet.
Tillgängliga alternativ finns
Obsidian tog in ett företag som skapade själva typsnitten, och sedan behövde man få till själva skrivandet, inklusive suddningar.
– Trots all galenskap med typsnitt så vet vi att det finns spelare med synsvårigheter eller dyslexi, så vi har ett alternativ med tydligare typsnitt som är väldigt enkla att läsa, och det går att ändra på storleken och till och med sätta på skrift till tal.
Om Sawyer ger sig på något nytt mindre projekt, eller om det blir något storspel, står skrivet i stjärnorna.
– Jag tror det beror på hur det här spelet tas emot, säger han.
"Pentiment" är ute nu till Xbox och pc.