I 2019 års "A plague tale: Innocence" följde spelarna tonåringen Amicia och hennes sjuke lillebror Hugo genom den medeltida, franska landsbygden, härjad av krig och farsoter.
Spelet blev en miljonsäljare och nominerades till en hel del priser. Framgångarna kom som en överraskning för skaparna, franska Asobo.
– Helt klart. Vi gjorde vår egna lilla grej här i Bordeaux, ingen hade några förväntningar på oss och vårt spel. Och att se det känslomässiga svaret var oväntat, säger Kevin Choteau och visar med en gest med händerna att mottagandet var överväldigande.
En del av framgångarna kan förklaras med den starka relationen mellan syskonen som växte fram under berättelsens gång. Något annat som stack ut var de mängder med råttor som befolkade spelet, som både orsakade problem och möjligheter för Amicia och Hugo. Asobo var stolta över att då pressa in några tusen av de farliga gnagarna på skärmen samtidigt.
Råttor pressar tekniken
När det blev dags för uppföljaren "Requiem" snäppte studion upp ambitionerna rejält.
– Vi vet att vi kallas för "råttspelet". Råttorna är vår huvudidentitet och vi har jobbat mycket på dem. Med hjälp av kraften i den nya (konsol)generationen har vi ökat antalet från 5 000 i det första till 300 000. Det är najs, säger Choteau och fortsätter:
– Du kommer att möta en tsunami av råttor som förstör städer, som du inte ens kan stoppa med ljuset från eld. Det är mycket mer imponerande och katastrofalt än i det första spelet. De är aggressivare, smartare – vi har lagt ned mycket jobb på dem.
Råttambitionerna är också orsaken till att spelet inte släpps till PS4 och Xbox One.
– Vi hade fått skala ned det så mycket, så det var inget snack om saken, förklarar han,
Huvudpersonerna har lämnat vinterns Bordeauxregion för ett somrigt Provence. De blommiga och färggranna miljöerna kontrasterar mot den mörka berättelsen, enligt Choteau.
– Vi utforskar lite mer av Medelhavskusten. Här finns mer av det bysantinska, moriska och spanska. Det är en mix av kulturer som är intressant för att det blir en annan medeltida skildring.
Våldets påverkan
Framgångarna med "Innocence" till trots fanns det en del saker som spelarna inte var nöjda med. Ofta fanns exempelvis bara ett sätt att lösa problemen och ta sig vidare, vilket upplevdes som begränsande. Det har Asobo tagit till sig av och nu öppnat för fler möjligheter. Amicia kan välja att smyga eller ta till våld, Hugos krafter och kopplingar till råttorna fortsätter att utvecklas.
Men kärnan i "Requiem" är berättelsen, och framför allt relationen mellan Amicia och Hugo. De två lämnade oskulden bakom sig i och med förra spelet. I uppföljaren utforskas hur våldet de upplevt och åsamkat andra påverkar dem.
– Händelserna i det första spelet har gjort deras band starkare, eftersom de har gått igenom så mycket. Deras relation är väldig stark, men också förödande. Ett huvudtema i spelet är hur långt du är beredd att gå för den du älskar, hur många är du beredd att döda?