Det är få förunnat att få spela golf på några av de anrikaste banorna världen över. I EA Sports senaste upplaga av PGA kommer man åtminstone nära genom mödosamt återskapade digitala varianter. Strax före eller efter att någon av de större tävlingarna hållits sänder EA Sports en grupp på fem–sex personer för att under sex dagar undersöka banorna.
Först skannas varje bana från ovan med 3D-laser (lidar) som fästs på en drönare eller helikopter, som långsamt svävar nära marken. Tekniken utvecklades ursprungligen för att hitta guld- och oljefyndigheter.
– Det ger oss väldigt tung data som visar hur greenerna lutar och djupet på bunkrarna. Den är så noggrann att vi kan se de individuella antalet löv på varje träd längs med banan, berättar Ben Ramsour.
Fotar allt
Den datan – "30 gånger mer noggrann än den man kan köpa från staten" – används som grund för att återskapa de 28 banor som är spelbara i "PGA tour".
De utsända tar även massor med bilder, på allt från azaleor till fontäner och toaletter.
– Vi använder oss av "photogrammetry", som är en teknik för att sy samman en mängd bilder till en 3D-modell. Vi gör det med våra idrottare också, för att få 3D-modeller av deras kroppar och ansikten, säger Ramsour.
Intervjuar banansvariga
Den tredje delen i datainsamlandet är intervjuer med de banansvariga.
– Mycket av det jag gör är att titta på videor från tävlingar för att se hur bollen studsar och rullar på olika underlag. Vid själva intervjun på omkring en halvtimme frågar jag om så många detaljer som möjligt, hur snabba greenerna är, vilken typ av gräs det är och hur det är klippt, förklarar speldesignern Craig Penner.
På skotska St Andrews är banorna snabba och hårda och bollen rullar långt. Augusta i amerikanska Georgia är mer balanserad, men spelaren behöver ta hänsyn till de snabba greenerna. Förutom banornas egenskaper finns även väder och vind att ta hänsyn till. Det gäller att inte slå för högt på nämnda St Andrews, då bollen riskerar att fångas av blåsten.
– Banorna måste ha de här egenskaperna för att vara autentiska och utmana dig på samma sätt som de utmanar proffsen när du spelar dem, förklarar Craig Penner.
Lättare med realism
Få spelare får chansen att spela på de anrika banorna, så vad gör hyperrealismen för skillnad? Penner och Ramsour säger att spelaren helt enkelt ska känna igen sig från tv-sändningar.
Och det handlar om att inte uppfinna hjulet på nytt. 28 av spelets banor finns på riktigt, medan två är påhittade. Verklighetens banor är skapade av världens främsta golfbanearkitekter.
– De har redan skapat utmaningar för proffsen som vi bara behöver exponera för våra spelare. Det gör vårt jobb mycket lättare om vi håller oss till realismen, säger Penner.