Skövdebaserade Marcus Forsmoo har tidigare knåpat ihop "The snowboard game", som beskrivits som "det svåraste snowboardspelet någonsin".
– Jag släppte spelet, men det var väldigt inkomplett och jag tror att bara passionerade snowboardfans som Dirk hittade det, säger Forsmoo.
Dirk är belgiske Dirk Van Welden. De båda träffades i Sverige för tre år sedan, vilket blev grunden till studion Foam Punch.
– Jag kände att animationerna och fysiken i "The snowboard game" hade något unikt, han hade gjort ett fantastiskt jobb. Jag frågade om han ville göra en ny version, ett nytt spel – eller vad han ville göra med tekniken, säger Van Welden, som tog vd-rollen i det nya bolaget.
Svaret blev ett bredare snowboardspel, inspirerat av 2001 års "Amped" och skejtserien "Skate".
– Det ser ut och känns som ett simulatorspel. Det för dig närmare snowboarding än andra spel, men är fortfarande bara ett roligt arkadspel, säger Van Welden.
Jakt på inbjudan
Inspiration kom också från racingserien "Forza horizon", som väver in en lättsam berättelse med olika uppdrag, något som även finns i "Shredders". Du tar rollen som en snowboardåkare som försöker imponera på andra proffs för att få en inbjudan till tävlingen "The invitational".
Spelplatsen är en stor öppen värld, i det här fallet ett bergsmassiv med ett flertal dalar med sina egna utseenden – till exempel en industrizon, en italiensk by och en fransk skidort. En mängd riktiga snowboardåkare – som Tor Lundström och Leanne Pelosi – har lånat ut röster och utseenden.
Kontroll, animationer och fysik
Mycket ansträngning har lagts på att få rätt känsla. Om man bryter ned det handlar det om samspelet mellan kontrollen, animationer och spelets fysik. De flesta ska ganska snabbt kunna ta sig ned för backen och hoppa, men i takt med att spelaren lär sig spelet så rör sig också åkaren mer naturligt – snyggare, om man så vill.
– Att göra det lätt för nybörjare, men att göra det väldigt uttrycksfullt för spelare som har spelat mycket, det var något som Marcus lade mycket tid på. Jag tycker att vi har fått till det, säger Dirk Van Welden.
Spelet har plockats upp av Microsofts prenumerationstjänst Xbox Game Pass, vilket har inneburit en finansiell säkerhet för Foam Punch och hjälp med bland annat marknadsföringsbiten. Dessutom ökar chansen till att fler vågar testa spelet.
– Vi kommer att utveckla multiplayerdelen, där har vi har en bit kvar. Vi har inga andra planer än att jobba på "Shredders", säger Van Welden.