Stockholmsstudion Resolution Games grundades 2015, och har sedan dess vuxit till närmare 200 anställda, med fokus på vr- och ar. För närvarande sysslar de med tio–tolv olika projekt.
– Vi försöker att ha små grupper som arbetar självständigt. Det har gjort att vi kunnat släppa väldigt många spel under den här tiden, säger producenten Gustav Stenmark.
Sju sorters hjältar
Ett av de större spelen som företaget ligger bakom är "Demeo", som släppts till några olika vr-set. När Sony jagade titlar till sitt nyligen släppta PSVR2 tog den japanska speljätten kontakt med Resolution, och erbjöd studion chansen att släppa en lanseringstitel.
– Att vara på Playstation gör att man får ett helt annat intresse för sina produkter. Så vi blev jätteglada, säger han.
"Demeo" är ett spel som gör sig bäst tillsammans med uppemot tre andra vänner. Det har byggts från grunden i vr, även om det också finns en version till vanliga skärmar.
– Det är som ett traditionellt rollspel. Man väljer en av sju olika hjältar, som alla har unika förmågor. Man kan vara en trollkarl som har tillgång till trollformler, eller en barbar som springer runt med en köttkrok och röjer, säger Stenmark.
Tror på potential
Tekniken är på frammarsch och bedöms växa 15 procent årligen, men från en måttlig global nivå på knappt 22 miljarder dollar 2021, enligt Grand View Research. Den globala spelmarknaden, hårdvara exkluderad, omsatte förra året 184,4 miljarder dollar, enligt Newzoo.
Resolution Games har i princip haft en lanseringstitel till varje större vr-set som släppts de senaste åren, enligt Stenmark.
– Det har hänt mycket så klart. Från början var det väldigt nischat, det var inte många som satt och gjorde vr. Som kreatör tittar man på vad andra gör. Det fanns inte så mycket att titta på för åtta år sedan. I dag finns det hundratals spel att ta lärdom av, säger han.
En del skepsis har lyfts kring Sonys vr-satsning, där den bland annat kallats en nischprodukt. Men Gustav Stenmark och Resolution Games ser potential.
– Jag tror att den har alla chanser att slå, i takt med att folk börjar prova och man når den nya publiken så tror jag att det på riktigt kommer att öppna vägen för att spelserier kommer till vr och att fler konsoler säljs, säger han.