"Microsoft flight simlator" släpptes i augusti förra året och verkar ha slagit an en sträng hos frihetstörstande i en tid då pandemin tvingat dem att stanna hemma. Simulatorchefen Jörg Neumann säger att han blir känslosam när han tänker på det.
– Det vanligaste mejlet jag får från folk är att de säger att simulatorn gjorde 2020 uthärdligt. Det hade vi inte räknat med. Och om vi kunnat göra de fruktansvärda omständigheterna något bättre är det fantastiskt, säger han.
Det har kommit flera uppdateringar av flygsimulatorn sedan den släpptes, och nu är det dags för de nordiska länderna att få en rejäl genomgång. Turistbyråer och liknande har hjälpt till med vilka platser som är intressanta.
Det mest slående är kanske att berömda landmärken som Globen, Öresundsbron och många berömda slott numera ser ut som de gör i verkligheten, då de manuellt återskapats utifrån bland annat foton. En arena tar tre–fyra dagar att skapa från grunden, medan ett slott kan ta en designer några veckor.
Översätts till svenska
Men Neumann berättar att det skett annat under huven också, med hjälp av nya flygfotografier och mer noggranna höjddata. Spelet översätts också till svenska.
– Ju mer jag satte mig in i länderna visade det sig att det finns en massa vatten där. Så vi bestämde oss att vi måste kunna landa på sjöarna, på de norska fjordarna. Så vi kommer att lägga till amfibieflygplan, säger Neumann.
I november väntar ett samarbete med storfilmen "Top gun: Maverick".
– Det finns flygdrömmar hos oss alla, "Top gun" handlar om farten. Och du kommer att få åka riktigt, riktigt snabbt. Vi lägger till en F18, som är supercoolt, i samarbete med Boeing. Du kommer inte att kunna skjuta, men det är en cool upplevelse kopplad till "Top gun".
TT: Var det tekniskt utmanande att flyga snabbare?
– Nej, alla tror att det svåra är farten. Det är ett komplicerat flygplan att förstå, och vi har försökt få det så nära verkligheten som möjligt. Vi pratade med en hel del riktiga flygess (top guns) i arbetet.
"Microsoft flight simulator" använder avancerad teknik, stora datamängder och maskininlärning för att automatiskt återskapa hela jorden. Men den hade även sina brister, vilket hemmapiloter snabbt upptäckte efter släppet.
Enormt hål
– Det första folk upptäckte var ett enormt hål i marken i Brasilien. Det var en flygplats som saknades i vår databas, vilket gjorde att det blev ett hål till jordens mittpunkt som du kunde flyga ned i, säger Neumann med ett skratt och fortsätter:
– Sedan hade någon gjort ett fel i "Open street map" i Melbourne, där någon råkat skriva in 1 200 våningar i stället för 12 på ett höghus. Så ett enorm skyskrapa stack plötsligt upp i atmosfären.
Serien har också ambitiösa "moddare" som skapat tillägg till spelet.
– Vi hade en som stoppade in det strandade fartyget i Suezkanalen. Det var fantastiskt, för det kändes som att hela den här världen lever, säger Neumann.
"Microsoft flight simulator" är ute till pc och släpps den 27 juli till Xbox Series X/S.