En kvarts miljon människor stannade till vid spelmässan Gamescom i tyska Köln under föregående vecka. Det är långt i från några rekordsiffror, men ett tecken på att spelindustrin likt övriga världen börjar återhämta sig efter pandemins nedstängningar.
Flera kommande spel visades upp för första gången i samband med mässan, och flera priser delades också ut. Ett spel som stack ut och tog juryn med storm är "Lies of P", som utsågs till mest efterlängtade Playstation-titel, bästa actionäventyrsspel och bästa rollspel.
Mörkare än Disney
Spelet bygger på sagan om Pinocchio, men det är långt i från Disneys variant. Det rör sig i stället om en mörk steampunkmiljö, magiska krafter och svärdsvingande.
– Vi kom fram till att välja en välkänd berättelse först, och sedan gav vi den vår egen twist, säger regissören Choi Ji-Won i en intervju med IGN genomförd via tolk på mässgolvet.
Han konstaterar också att Carlo Collodis bok "Pinocchios äventyr" från 1881 i sig är betydligt mörkare än Disneys tolkning.
– Disney gjorde Pinocchio lite barnslig, men om du tittar på originalet så är det rätt mörkt och för vuxna, säger Choi.
Pinocchio kan välja att ljuga eller säga sanningen i olika situationer under spelets gång, vilket påverkar hur figurer han stöter på agerar, och även spelets slut.
Det rör sig om ett så kallade "Soulslikt" spel, alltså ett spel som påminner om upplägget i "Dark souls"-spelen, som bland annat är kända för att vara krävande och oförlåtande.
Omgörbar arm
Skaparna, sydkoreanska Round 8 Studio, ville också undvika mörk fantasy, viktorianska och medeltida miljöer, och landade i en variant av franska belle époque, på sent 1800-tal.
Eftersom Pinocchio är en docka – om än människolik i "Lies of P" – så kan hans arm modifieras.
– Du kan göra armen starkare och ha mer dynamiska egenskaper, säger Choi Ji-Won till IGN.
"Lies of P" släpps till de senaste två generationerna av Xbox och Playstation, liksom pc, någon gång nästa år.