Two Point går från sjukhus till studentliv

Two Point är tillbaka efter framgångarna med "Two Point hospital". I stället för märkliga åkommor ska studenter guidas genom universitetsvärlden. –Vi har alltid älskat småfolksspel, säger Gary Carr, kreativt ansvarig.

Matlagningslektion på universitetet. Det är alltså inte blodigt allvar "Two Point" bjuder på i sin simulering av utbildningsväsendet. Pressbild.

Matlagningslektion på universitetet. Det är alltså inte blodigt allvar "Two Point" bjuder på i sin simulering av utbildningsväsendet. Pressbild.

Foto: Sega

Spel2022-06-01 08:10

Brittiska Two Point Studios första spel "Two Point hospital" från 2018 går ut på att bygga ett sjukhus, rekrytera personal och ta hand om allehanda knasiga sjukdomar.

– Det gick väldigt bra, till vår förvåning, för vi hade gjort något som vi inte visste om det fanns en marknad för längre, säger Gary Carr.

"Inte exploatera"

Spelet blev så pass populärt att Sega köpte upp studion. Och snart är det dags för uppföljaren "Two Point campus". Vård har bytts mot treåriga utbildningar. Programlängden gör att spelaren knyter an till de små figurerna på ett annat sätt än i "Hospital", där viss köttfabrikskänsla infann sig och patienterna främst var en inkomstkälla.

– Med "Campus" försöker vi få dig att bry dig, säger Carr och fortsätter:

– Att du tar hand om folk i stället för att exploatera dem.

Tre års universitetsutbildning motsvarar ungefär drygt en timmes spelande. Tillräckligt för att lära känna en årgång, enligt Carr. Det handlar om att få studenterna att balansera plugg med det sociala. För mycket festande slår mot inlärningen, medan för mycket fokus på studierna gör livet trist. Och håller skolan inte måttet finns risken att studenterna tar sina terminsavgifter någon annanstans.

Som "The Simpsons"

Precis som "Hospital" är det vardagliga förvandlat till knas i "Campus". Ett program gör studenterna till riddare, i vetenskapsklassrummet kan en jättelik robothand placeras.

– Vi har en liten regel att allt ska vara relaterbart. Det ska vara vardagsaktigt – skolan anses trist, att gå till doktorn är trist – men så skruvar vi till det, förklarar Carr.

Det långsiktiga målet för Two Point är en hel värld där de olika delarna så småningom är sammankopplade.

– Även om Hospital var en startpunkt så har vi en vision om ett "Two Point country". Jag pitchade det lite som "The Simpsons" för Sega, ibland är man i skolan, ibland i Moss bar, ibland i raffinaderiet eller i kyrkan. De har ett gemensamt språk och jag ville på samma sätt skapa en värld där du kan vara på en massa platser, säger Carr.

"Two Point campus" skulle egentligen släppas i mitten av maj till de flesta plattformarna men har av oklar anledning skjutits upp till den 9 augusti.

En större frihet utlovas i "Campus" jämfört med föregångaren "Hospital". Pressbild.
En större frihet utlovas i "Campus" jämfört med föregångaren "Hospital". Pressbild.
Fakta: Gary Carr

Gary Carr är en veteran i spelvärlden. Han jobbade med "Fable"-skaparen Peter Molyneaux på Bullfrog och jobbade med "Populous 2" och "Theme park" under första halvan av 1990-talet. Därefter var han en av grundarna av studion Mucky Foot Productions 1997, som gjorde "Startopia". Därefter hamnade han med Molyneaux igen på Lionhead, som efter att ha köpts av Microsoft lades ned 2016. Carr tog med sig Mark Webbley från den avvecklade studion, och startade eget tillsammans med Ben Hymers.

Debutspelet "Two Point hospital", inte olikt Bullfrogs "Theme hospital" som Webbley var en av de huvudansvariga av, blev debuten. Framgångarna gjorde att japanska Sega köpte upp Two Point Studios.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!