I dag tittar 495 miljoner människor i världen regelbundet på e-sport. Tittarskaran har vuxit med 11,7 procent i år och branschen omsätter preliminärt cirka 8,5 miljarder kronor 2020, enligt en färsk studie från Paypal och Newzoo.
Undersökningen innefattar över 10 000 e-sporttittare i tio länder. Resultaten visar att ju hårdare ett lands restriktioner har varit under coronapandemin, desto mer har konsumtionen ökat. I Spanien uppgav 70 procent att de tillbringar mer tid framför e-sportmatcher än före utbrottet av covid-19.
– Att det är så är inte förvånande, säger Jonas Breding, Paypals chef för norra Europa.
"Skett ett skifte"
Även i Sverige går det att se en coronaeffekt. Drygt tusen svenska e-sporttittare har svarat på frågor om sina vanor, och 42 procent uppgav att de tittar mer på e-sport än före pandemin.
– Det har skett ett skifte. Intresset för e-sport har ökat medan intresset för traditionell sport har minskat. I dag bänkar sig hela familjer framför e-sportturneringar. Om 20 år kallar vi det bara för sport, säger Jonas Breding.
Liza Lind är ordförande för Female Legends, en e-sportgemenskap för kvinnor och icke-binära. Hon har märkt av att intresset för e-sport har ökat.
– Jag är med och driver ett community med 3 000 medlemmar. Våra medlemmar spelar alltid mycket, men det har varit extra stor aktivitet under pandemin. Folk spelar mer eftersom de är hemma mer.
TT: Hur märker du att människor tittar mer på e-sport?
– Det har kommit en del rapporter om att tittarantalet har ökat på sidor som strömmar e-sportmatcher. Jag har själv tittat mycket under pandemin, säger Liza Lind.
– Dessutom har jag sett att folk i vårt community har visat ett större intresse för att strömma sina egna matcher på internet.
Köpstark målgrupp
Enligt Jonas Breding har svenska företag varit dåliga på att uppmärksamma den stora målgrupp som unga e-sportkonsumenter faktiskt är.
– Unga konsumenter lägger otroligt mycket tid, engagemang och uppmärksamhet på e-sport. Där unga lägger sin tid brukar pengar följa med, men svenska företag verkar inte ha gjort den kopplingen. Jag ser en enorm potential, framför allt när det kommer till kvinnliga konsumenter. De har en lika stor, om inte större tendens att spendera pengar. Trots det har jag inte sett ett enda varumärke som riktar sig till den målgruppen, säger han.