Stängt Dramaten ska uppsöka publiken

I ett öde Dramaten försöker den nytillträdde chefen Mattias Andersson hitta nya sätt att nå publiken – både digitalt och genom uppsökande teater. Han tycker att krisen synliggör kulturens betydelse för människor.

"Drömmen och siktet är att ta med sig så mycket av föreställningarna som det går från våren till i höst. Men vi vet fortfarande inte hur länge vi inte får ha publik", säger den nytillträdde Dramatenchefen Mattias Andersson.

"Drömmen och siktet är att ta med sig så mycket av föreställningarna som det går från våren till i höst. Men vi vet fortfarande inte hur länge vi inte får ha publik", säger den nytillträdde Dramatenchefen Mattias Andersson.

Foto: Jessica Gow/TT

Stockholm2020-04-17 06:55

Dramatenbyggnaden ekar tomt: skådespelarna är hemskickade och bara ett fåtal medarbetare är på plats. Det var inte riktigt så Mattias Andersson hade föreställt sig sin första tid som teaterns chef, berättar han från sitt hem.

– Det känns absurt, jag började den första mars och hade stora planer för Dramaten. Jag hann jobba en vecka innan coronan drog igång. Och sedan har det nästan bara varit en massa akuta beslut kopplat till det, säger han.

Flera av vårens premiärer har ställts in. När de ska kunna visas beror på hur länge mötesförbudet för fler än 50 personer gäller.

– Den stora utmaningen är att man måste ha en massa alternativa scenarier och parallella planer beroende på när det är möjligt att vi kan öppna igen. I bästa fall kan vi göra det i höst och då blir det med en fantastiskt bra repertoar.

Nya arbetssätt

Under tiden försöker Dramaten hitta andra sätt att nå ut och att bidra. Nu ska teaterns skrädderi precis som Kulturhuset Stadsteaterns kostymavdelning tillverka skyddsmaterial till vården.

Mattias Andersson planerar också för någon typ av uppsökande verksamhet där skådespelare spelar scener utanför platser där människor sitter isolerade.

– Om inte Dramatens publik kan komma till oss kanske vi kan komma ut. Vi håller på att utveckla ett sådant projekt nu.

Man samlar dessutom in lägesbeskrivningar från livet med corona från länsteatrar i hela landet, och teatrar i Europa. Röster från människor i samhällsviktiga positioner, som sjuksköterskor och städare, ska presenteras av skådespelare i inspelningar på nätet. Projektet påminner om den dokumentära teater som Mattias Andersson är känd för.

Det finns också inspelade teaterföreställningar som visas digitalt. Mattias Andersson är glad över de digitala alternativen men kallar dem samtidigt för "bleka kopior".

– Teaterns kärnverksamhet och allt jag gillar med teater är att människor möts kollektivt och upplever något tillsammans live, det är teaterns fundament.

– Men vi har haft otroligt mycket digitala visningar, nu totalt 85 000 sedan lanseringen 25 mars, så det visar väl att folk i isolering törstar efter kultur.

Uppgradera kulturen

Mattias Andersson ser en enorm vilja att nå ut till publiken bland världens teatrar – och han upplever att människor som sitter isolerade också tydligt söker sig till litteratur, musik, film och digital teater.

– Om kulturen är vad människan vänder sig till i en kris kanske man ska uppgradera dess roll och verkligen kompensera för de enorma förluster kultursektorn gör nu, säger han och understryker att behovet av att mötas för att uppleva saker tillsammans kommer att vara ännu större efter krisen:

– Folk kommer att vara så extremt trötta på att kommunicera via skärmar.

Mötet är centralt även när Mattias Andersson försöker locka nya grupper. På Backa teater där han tidigare var konstnärlig ledare representerade publiken ett socioekonomiskt tvärsnitt av Göteborg. På Dramaten är det däremot inte självklart – han vet att många inte känner sig hemma där. Och att nå dem är just nu svårt.

– Det handlar om att söka upp människor, mötas och bygga förtroenden. Men det ska vi fortsätta med så snart det går.

Behöver stöd

För Dramatens närmsta framtid är det helt avgörande att få besked om kompensation för uteblivna biljettintäkter från regeringen.

– Men vi har inte fått några besked om hur mycket kompensation vi kommer få, säger Mattias Andersson.

Samtidigt konstaterar han att det ser "otroligt mörkt ut" för andra teaterhus i Europa.

– Många har en större grad av självfinansiering, där man kanske måste lägga ned helt. Då är man glad över vår statliga svenska kulturpolitik som satsar pengar i större utsträckning än i många andra länder.

Förlusterna från de förlorade biljettintäkterna svider, säger Dramatens chef Mattias Andersson, som inte fått besked om kompensation: "Det är något vi verkligen behöver få svar på, men regeringen behöver underlag och det här pågår fortfarande. Alla går ju och väntar."
Förlusterna från de förlorade biljettintäkterna svider, säger Dramatens chef Mattias Andersson, som inte fått besked om kompensation: "Det är något vi verkligen behöver få svar på, men regeringen behöver underlag och det här pågår fortfarande. Alla går ju och väntar."
Fakta: Dramaten

Teatern är stängd fram till sommaren i väntan på restriktioner. Föreställningar vars premiärer har ställts in är bland annat Alexander Mörk-Eidems "Röde Orm" och Ellen Lamms "Maj".

Mattias Andersson tillträdde som chef den 1 mars, efter Eirik Stubö. Under våren spelades hans föreställningar "Determinism" och "Vi som fick leva om våra liv" på teatern.


Fakta: Mattias Andersson om:

... hur kommande repertoar påverkas:

Jag vill göra teater som känns relevant i tiden så det här måste påverka den kommande repertoaren i någon form, vi måste ju ta temperaturen på samtiden. Men när man står mitt i något, som förändras dag för dag, är det extremt svårt att få en djupgående analys av vad det är. Det kommer nog ta lite tid att se vad det var som skedde och vad det betydde för oss. Konsten handlar ju framför allt om komplex fördjupning och eftertänksam reflektion, inte bara att ytligt spegla.

... krisens lärdomar:

Man får väl tänka att kommer man ut på andra sidan kan det ge perspektiv på vad som är viktigt i livet och vilka prioriteringar man ska göra. I den meningen kan det bli en påminnelse för hela samhället hur skört allt är, och hur fort allt kan förändras. Man kan uppskatta saker som man har tagit för givet efteråt. Men det beror också på hur genomgripande den ekonomiska krisen blir och vilka djupare lärdomar vi har dragit.
Det har väl även uppenbarat sig att en typ av människor och grupper i samhället kan ställa om sitt liv och jobba hemifrån medan stora grupper måste fortsätta städa, sitta i butiker och jobba i vården. Det finns många samhällsbärande funktioner som man kanske har vett att uppskatta mer på andra sidan det här. Hoppas jag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!