I dagarna får svenska Netflixanvändare ett mejl från strömningstjänsten som introducerar konceptet "profilöverföring".
Netflix säger sig vilja göra det lättare för flera användare som har gemensamt konto att dela på sig – och därmed betala för ett eget abonnemang.
"Folk flyttar. Familjer växer. Relationer förändras. Livet går vidare och en profilöverföring kan göra dessa förändringar lite lättare", skriver Netflix till sina svenska abonnenter.
"Funktionen profilöverföring gör det möjligt för personer som använder ditt konto att överföra en profil – inklusive rekommendationer, streamingaktivitet, 'Min lista', inställningar, sparade spel, med mera – till ett abonnemang som de betalar för", skriver Netflix.
100 miljoner gratistittare
Det låter snällt. Men bakom konceptet "profilöverföring" ligger en ökad ambition från Netflix att få användare att sluta dela konto med varandra. I Sverige är varje Netflixkonto kopplat till ett hushåll där det är tillåtet att skapa fem olika profiler "för olika medlemmar i hushållet".
Netflix definierar ett hushåll som några som bor tillsammans, men det är väldigt vanligt att vänner och bekanta delar konton eller att utflugna barn tittar på sina föräldrars konton.
Netflix har 223 miljoner abonnenter över hela världen, men företaget räknar själva med att ytterligare 100 miljoner människor ser till exempel "The crown" eller serien om massmördaren Jeffrey Dahmer på någon annans konto – och därmed snyltar i Netflix ögon, uppger Wall Street Journal.
Kampanjen med "profilöverföring" är ett av flera försök att få abonnenter att sluta dela konton. Netflix har i andra länder bett användare bekräfta sin identitet med hjälp av sms. I USA planerar företaget att från och med nästa år öka priserna för hushåll som delar på abonnemanget utanför hushållet.
– Om du har en syster som vi kan säga bor i en annan stad och du vill dela Netflix med henne, härligt! Men vi kommer att be dig att betala lite mer så att hon får ta del av värdet av tjänsten, men att vi också får värdet av intäkten som är kopplad till det hon ser, sade Netflix operativa chef Greg Peters när planen lanserades i april, enligt Wall Street Journal.
Växer inte
Till för några år sedan lade Netflix inte ner någon större kraft på att jaga dem som delade sina konton. Tvärtom sågs det som ett sätt att sprida varumärket och att locka in nya användare.
Anledningen till Netflix nya hårda linje är att företaget inte längre växer lika snabbt som tidigare, vilket hotar lönsamheten och börskursen. Antalet användare i USA och Europa ligger i princip stilla, inga nya tillkommer, och de flesta som börjar abonnera på Netflix kommer numera från Asien.
Netflix har ett annat sätt att locka in användare. I början av november kommer företaget att erbjuda en ny tjänst med reklam, vid sidan av det ordinarie Netflixabonnemanget. Men den tjänsten kommer än så länge bara att finnas i tolv länder och inte i Sverige.
Strömningsjätten har inte gått ut med om och när reklam-Netflix kommer hit.
TT har sökt svenska Netflix, men företaget avstår från en kommentar.