Utställningen "Maxjenny! – the queen of prints" på Drottningholmsteatern i Stockholm visar en ny kollektion av designern Maxjenny Forslund, en hybrid av konst och mode som blandar estetik från 1700-talet och idag. Temat är sprunget ur den tidsperiod då Gustav III och hans franska mor tyckte att det svenska kulturlivet var för fattigt och började ta sig friheter med starka färger och kreativt hantverk på slottsteatern.
– Deras överdåd passar mig. Det teatraliska, storsvulstiga med lager på lager. Jag vill inte säga att jag är så i mina vanliga kollektioner men samtidigt så finns det paralleller, säger Maxjenny Forslund.
Svårt göra urvalet
Hon berättar att det var svårt att göra ett urval för att skapa tryck till plaggen. Även om många av artefakterna och interiörerna ser vackra ut fungerar de inte nödvändigtvis på kläder.
– Att se en bild är ju någonting helt annorlunda än att använda bilden på ett plagg. Där måste man gå ner i detalj, och det har varit väldigt tacksamt. I den här rokokoteatern är allting rätt dammigt, men inte på ett negativt sätt utan mer att allting har något pudrigt över sig, säger Maxjenny Forslund.
Rymde från Sverige
Ett av de tongivande plaggen kallas "Monvel mint" och avbildar Jacques Marie Boutet, känd under artistnamnet Monvel som var en fransk skådespelare och ledare för Gustav III:s franska teater i Drottningholm år 1781. Fem år senare rymde han från Sverige. Maxjenny Forslund har följdriktigt avbildat fransmannen bakom galler.
Även om Maxjenny Forslunds nya kollektion sätter kulturarvet på Drottningholm i fokus kan hon inte designa utan att göra ett personligt avtryck på plaggen.
– Jag har velat vaska fram det jag anser är essensen av teatern och sammanbinda det med mitt egna starka färgrika dna och på så sätt förena två väldigt tydliga varumärken, säger Maxjenny Forslund.