Ända sedan Torbjörn Flygts genombrottsroman "Underdog" gavs ut 2001 – belönad med det prestigefyllda Augustpriset samma år – har den varit aktuell för att sättas upp som teaterföreställning eller filmatiseras.
Men inget av projekten har nått hela vägen till en premiär. Berättelsen om familjen Kraft – sonen Johan, mamma Bodil och storasyster Monika – i 1970- och 1980-talets Malmö och Sverige har aldrig lämnat romanens drygt 400 sidor.
"Är så luttrad"
– Jag är så luttrad. Att skriva bok är i förhållande till teater och film en väldigt enkel sysselsättning, säger Torbjörn Flygt om alla tidigare misslyckade försök.
Malmö stadsteaters avgående teaterchef Kitte Wagner har dock varit ihärdig. Danskan tillträdde 2016 och ända sedan dess har hon velat föra romanen till scenen.
– "Underdog" är så grundläggande malmöitisk, men den har också en själ som sträcker sig utanför Malmö, säger Kitte Wagner, som i december blir vd för Dramaten.
Genombrottet kom när skådespelaren Erik Borgeke pandemisommaren 2021 fick i uppdrag av Kitte Wagner att läsa boken och försöka omvandla den till en pjäs. När han läst färdigt var det tydligt för honom – pjäsen skulle framföras som en monolog av huvudpersonen Johan.
– Det är en befolkad roman, men det är ju faktiskt bara en röst. Det är ett jag som pratar. En vuxen och en yngre version av samma människa, säger Erik Borgeke.
Kammarspel för 83 personer
Torbjörn Flygt var först skeptisk till tanken om en monolog. Han såg det som åverkan på sitt verk.
– Jag har ju kallat ”Underdog” för ett kammarspel för 83 personer. Men när jag hörde Erik läsa det han skrivit insåg jag att han funnit smärtpunkterna och själva kärnan i boken. Det vill säga familjens relationer men med utflykter i det kollektiva. Då smalt mitt hjärta, säger Torbjörn Flygt.
TT: Erik, vad är smärtan i boken?
– Kort sagt att växa upp. Att hela tiden lämna efter sig, sina vänner, sig själv, sina livsomständigheter. Hela tiden se hur saker och ting åker iväg från en. Det bidrar till den starka melankolin i boken, säger Erik Borgeke, som också ska spela huvudrollen.
Torbjörn Flygt tycker att Erik Borgeke gjort ett fenomenalt arbete när romanen omvandlats till en 40 sidor lång pjäs.
"En roman som Sverige"
– Han har behållit kärnan och samtidigt inte förlorat den kollektiva rörelsen i tiden och samhället. Det är en Malmöroman, men den uppfattas ju egentligen som en roman om Sverige. Den rörelsen har du kunnat fånga. Det är ett större kollektiv vi pratar om.
Att själv ge sig på ett försök att dramatisera romanen har aldrig varit aktuellt för honom.
– Då skulle hela arbetsdagen bara att handla om ”kill your darlings”. Det blir svårt, säger Torbjörn Flygt med ett leende.