Dramatens uppsättning av Dostojevskijs klassiker "Brott och straff" råkar få premiär när Ryssland krigar i Ukraina. Även om de svenska scenerna inte strukit ryska upphovspersoner från repertoaren finns det andra som har gjort det, konstaterar Gustav Lindh.
Inte heller under repetitionerna på Dramaten i Stockholm har det varit möjligt att bortse från det pågående kriget.
– Att cancellera ett lands kultur är inte en debatt som är på kartan i Sverige på det sättet. Men det här är ett pågående samtal som vi reflekterar över. Vi har en regissör som har en ingång till det, säger Gustav Lindh och framhåller att "Brott och straff" tveklöst är ett stort verk.
– Jag har försökt zooma in på det och försöka göra det här så komplext som möjligt men jag förstår att du ställer frågan och det kommer säkert att pratas om det. Vi är ett gäng här som jobbar stenhårt för att det ska bli en tänkvärd teaterupplevelse.
Utföra stordåd
Raskolnikov är den fattige studenten i S:t Petersburg som inte har råd att fullfölja sina studier i juridik. Redan namnet, Raskolnikov betyder split och söndring, konstaterar Gustav Lindh.
Uppfylld av idéer om att vissa människor är ämnade att utföra stordåd för att göra världen bättre tar sig Raskolnikov rätten att mörda en pantlånerska, som i hans ögon representerar "ett stänk av ondska".
– Det är upp till åskådarna att göra sina analyser, men för mig handlar det om hur de här idéerna alienerar honom från hans omgivning och till slut driver in honom i något slags galenskap.
För regin svarar den bosnienkroatiske regissören Oliver Frljic som tidigare under sin karriär rört upp starka känslor. I Polen kritiserade han katolska kyrkan i sin uppsättning av "Klatwa" (Förbannelsen) 2017, vilket resulterade i demonstrationer utanför teatern i Warszawa. Dessförinnan hade Oliver Frljic sagt upp sig som chef för Kroatiens nationalscen i protest mot landets nye kulturminister.
För Gustav Lindh har det varit en ynnest att arbeta med Frljic.
– Att få kastas in i en konstnärlig process med honom och med den här ensemblen har varit en jättehöjdpunkt. Han är en varm och härlig person med väldigt mycket humor, han är helt ljuvlig, säger han och berättar om lustfyllda repetitioner.
– Det har varit så fint att komma hit varje dag. Många kanske tycker det är svårt att gå till jobbet på måndag morgon, men vi har haft svårt att gå hem.
Spelar dansk präst
För Gustav Lindh är rollen också en återkomst till teaterscenen efter fem år med en rad uppmärksammade roller i tv-serier och filmer. I höst har han synts som Olof Lagercrantz i filmatiseringen av "Bränn alla mina brev". Innan han började repetera på Dramaten avslutade han inspelningarna av den danske regissören Nikolaj Arcels kommande film "The bastard".
Arcel, känd för storfilmen "A royal affair", har gjort ännu ett danskt 1700-talsdrama där Gustav Lindh spelar den unge prästen Anton Eklund som tillsammans med en före detta kapten (Mads Mikkelsen) försöker göra hedarna på Jylland bättre lämpade för jordbruk.
– Vi har varit i Prag, Tyskland och Danmark. Den är färdiginspelad, nu är mitt fulla fokus på "Brott och straff".
TT: Vad händer sedan?
– Det får vi se. Jag jagar de här utmaningarna. Det finns regissörer som jag drömmer om att jobba med i Sverige, Danmark, England och USA.