I ett kalt förhörsrum och på en gränslös fest utspelas "Sviten", radiodramat av Denise Rudberg och Mikaela Bley som sändes i Sveriges Radio P3 2019. Det får nu premiär på scenen, när Lisa Ohlin ("Veranda för en tenor", ”Simon och Ekarna”) återvänder till teatern från filmens värld. De senaste åren har hon bland annat regisserat "Beck"-filmer och Maria Wern-filmer – och hävdar att kriminaldramat passar bra också för scenen.
– Orsaken till att alla tittar på kriminaldramer är att man vill lista ut, och att det är fascinerande med människor som ljuger. Och det här är åtta människor som sitter och ljuger men vars lögner gradvis spricker, säger hon.
Handlingen kretsar kring 17-åriga Cornelia som mördas i en lyxsvit på Lydmar Hotel under en privat fest med fyra medelålders män.
Är i underläge
Medan förhörsledaren försöker nysta upp vad som har hänt visas människors olika bevekelsegrunder till varför de handlade på ett visst sätt. Många försöker i efterhand rättfärdiga det de har gjort, och Lisa Ohlin säger att pjäsen skildrar tankesättet hos en extremt privilegierad överklass.
– Det handlar om hur vissa människor med mycket pengar tror sig stå över värden, normer och moral – och vad pengar gör med folk, säger hon och påminner om att historierna i dramat baserar sig på sådant som dess två författare själva har hört.
– Det är en gränslös verklighet som man sällan får insyn i, bland de rikaste.
Här skildras också unga människor som vill ta sig in i eliten. Och enligt Lisa Ohlin inser de unga kvinnorna som kommer till den miljön inte alltid att de är i underläge. Hon tycker att pjäsen väl speglar hur de tror sig ha makt över situationen.
– Det handlar mycket om hur man som ung gärna använder sitt sexuella kapital och hur man kanske inte ser att man gör skada på sig själv. Man ser att man har en tillgång, så till och med den egna kroppen får ett marknadsvärde.
Ifrågasätter och motsäger
I föreställningen skildras filmsekvenser tillbakablickar och sociala medier-flöden. Lisa Ohlin gillar hur man i teaterrummet kan påstå vad som helst med enkla medel. Men med hjälp av filmmediet kan hon också motsäga och ifrågasätta det som sker på scenen – ibland har publiken mer information än förhörsledaren och ibland är det tvärtom.
– Så man måste vara på tårna när man tittar.
Själv har hon fått blodad tand och gör gärna mer teater. Under pandemin har hon längtat efter sådana kollektiva upplevelser.
– Jag tror att teatern har en plats där, och jag skulle vilja få in en ny generation på teatern och berätta saker som handlar om i dag.