Maria Sid har haft rollen som teaterchef under en turbulent tid: det har varit pandemirestriktioner och lokalerna vid Sergels torg i Stockholm har renoverats vilket inneburit att teatern under en tid tvingades flytta ut. Dessutom tappade Kulturhuset Stadsteatern 50 miljoner kronor i biljettintäkter 2022, enligt Dagens Nyheter.
– Det har varit en orolig tid, men i vår har vi haft fullsatt så jag känner mig stärkt. Jag har ännu kvar att ge, säger Maria Sid om beslutet att tacka ja till förlängningen av chefskapet.
TT: Hur ska du arbeta för att det också fortsättningsvis är fullsatt i salongerna?
– Det är viktigt att jag som chef hittar ämnen som är intressanta och folk vill diskutera. Vi är en stark folkteater och måste få vara det. Det är viktigt att vi är publikens teater.
Framtidsvisionerna
I april knöt Kulturhuset Stadsteatern fyra husregissörer – Alexander Mörk-Eidem, Ada Berger, Melody Parker och Fredrik Benke Rydman – till sig, alla med kontrakt på tre år. Under sitt fortsatta ledarskap vill Maria Sid arbeta för att utveckla regissörernas konstnärskap.
Hon kommer också att fortsätta linjen med en repertoar som består av nyskrivet, musikteater, barn- och ungdomspjäser samt klassiker.
"En intressant tid"
Att pandemin är över betyder inte heller att scenkonsten inte längre har några utmaningar. Men Maria Sid är bestämd med att det alltid kommer att finnas ett behov av att gå på teater – även om många väljer strömningstjänster framför salongerna.
– Sedan är det en intressant tid med artificiell intelligens och hur den kommer att forma framtiden. Det är ett speciellt världsläge med konflikter och miljöfrågorna. Vi måste kunna diskutera de frågorna på teatern.