Musiken ska fånga Ålevangeliets mysterium

En poetisk meditation, vetenskapshistoria och klassberättelse – det är vad Folkoperan i Stockholm tar fasta på i Patrik Svenssons succédebut "Ålevangeliet". Romanen om den gåtfulla fisken framförs nu som ett nyskrivet oratorium.

Patrik Svenssons "Ålevangeliet" tolkas som oratorium på Folkoperan i Stockholm. Pressbild.

Patrik Svenssons "Ålevangeliet" tolkas som oratorium på Folkoperan i Stockholm. Pressbild.

Foto: Sören Vilks

Teater2022-04-26 11:00

Kören är iklädda galonbyxor, på scenen står hinkar och trossar och i bakgrunden simmar ålar på en 14 meter lång led-skärm. Folkoperan i Stockholm har gjort en föreställning av Patrik Svenssons hyllade bok "Ålevangeliet", och den sargassoblå- och turkosa färgen dominerar scenbilden. Samtidigt står pappan och sonen i orangea vadarbyxor och gummistövlar – och Folkoperans konstnärliga chef Tobias Theorell tycker att duon speglar ett Sverige i förändring.

– Det är en klassresa – i beskrivningen av pappan som är asfaltsläggare och sonen som blir akademiker och journalist – och boken visar hur Sverige har förändrats från det att pappan föddes. Hela kulturen kring ålfiske och det småskaliga som också har blivit annorlunda. Både samhället och naturen har förändrats, säger han.

Han blev fascinerad av att boken skildrar vardagliga situationer som alla kan känna igen samtidigt som det är en vetenskapshistoria med ett poetiskt språk av "nästan mytiska dimensioner".

Kretsar kring mysterium

Idén till föreställningen kom från Stina Oscarsson, som också har skrivit librettot. Hon ville göra ett nyskrivet oratorium, och Emmy Lindström fick i uppdrag att komponera musiken. Den formen passar också för att framhäva det mysterium som Tobias Theorell tycker att boken kretsar kring.

– Det är mysteriet som har med liv och död att göra. Det finns saker vi inte kan förklara – hur fortplantar sig till exempel ålarna – ingen vet hur det går till, trots de moderna forskningsmetoder vi har tillgång till. Det är fascinerande, säger han.

Ålen dör ut och ingen kan svara på varför. Även pappan möter ett mysterium, resonerar Tobias Theorell. Efter ett liv som asfaltsläggare får han lungcancer och ställs inför gåtan med existensen efter döden. Tobias Theorells förhoppning är att musiken ska fånga den ordlösa dimensionen som han tycker gör boken så stark.

– Det är något som musiken är bra på, för den går rakt in och inte via intellektet. Det här är också en ganska sorglig berättelse, för att det handlar om något som håller på att försvinna. Musiken fångar det väldigt bra.

Trösterikt

Musiken är romantisk och storslagen, med inslag av folkmusik. Tobias Theorell beskriver den som "i bästa tänkbara bemärkelse lyssnarvänlig". Den präglas bland annat av instrumentet ewi, som är en form av synt, och av trumslagarna som skapar olika vattenliknande ljud.

– Det är trösterikt, innerligt och vackert och jag tror att vi i dessa tider verkligen behöver något sådant.

Pappan och sonen i "Ålevangeliet" som nu sätts upp på Folkoperan i Stockholm. Pressbild.
Pappan och sonen i "Ålevangeliet" som nu sätts upp på Folkoperan i Stockholm. Pressbild.
Fakta: "Ålevangeliet"

"Ålevangeliet" är en samproduktion mellan Folkoperan, Riksteatern, Norrlandsoperan och Malmö Live.

Premiär 27 april på Folkoperan i Stockholm. Föreställningen spelas fram till 15 maj och under hösten 2022 går den på turné till bland annat Malmö, Jönköping, Umeå och Falun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!