"Eld" av Khemiri – som får urpremiär 25 augusti – handlar om fyra vänner som en gång om året träffas i skogen. Alla har med sig något som de vill lämna bakom sig, eller bränna upp, men just denna gång leder ritualen både till nya insikter och till en skogsbrand, berättar teaterchefen Mattias Andersson under en presskonferens.
– Vi har ökande konflikter båda innanför och utanför Sveriges gränser, det är milt uttryckt en tid som är föränderlig. Det här är ändå den repertoar som vi tror kommer att svara mot publiken under hösten 2022, säger Mattias Andersson.
45 minuter senare blir han ifrågasatt av skådespelaren Marie Göranzon som undrar vad den äldre publiken ska se.
– Det är inget fel på repertoaren, det är bara det att det fattas något. Det blir inga klassiker längre. Det är som att gå in på en restaurang, det måste finnas köttbullar och potatismos, säger Marie Göranzon och efterlyser en klassisk uppsättning av exempelvis Shakespeare eller Molière.
Birgitta Hultgren från Dramatens vänner känner dock inte igen kritiken. Hon berättar att den äldre publiken tvärtom ökat i föreningen. Teaterchefen Mattias Andersson svarar att han lagt den repertoar som han tror på.
– Jag ser inte den motsättningen mellan gammalt och nytt, jag tycker att den här repertoaren rymmer både klassiker och nyskrivet i en balans och jag har aldrig jobbat med det svårtillgängliga, det konstiga eller det pretentiösa, utan med det som kan beröra människor i olika åldrar, säger han.
"Köttig uppgift"
Regissören Anna Pettersson gör i höst sin tolkning av Henrik Ibsens "Ett dockhem" med just Marie Göranzon i rollen som doktor Rank medan Manuela Gotskozik Bjelke spelar huvudrollen som Nora.
– Jag känner verkligen igen henne, jag har träffat henne, hon finns i så många personer som jag ser i den tid jag lever i. Hon studsar mellan dåtid och framtid, säger Manuela Gotskozik Bjelke som talar om "en spännande och köttig uppgift".
Dramaten sätter också upp en dramatisering av Dostojevskijs roman "Brott och straff", i regi av bosnisk-kroatiske Oliver Frljic, en regissör som enligt Mattias Andersson befinner sig mitt i den europeiska samtidens konfliktytor.
Tv-poliser på scen
Mattias Andersson svarar själv för en urpremiär. I sin egen pjäs "Nordic crime" låter han sex påhittade tv-poliser konfronteras med tre autentiska svenska rättsfall. I rollerna finns bland andra de flitiga Beck-skådespelarna Krister Henriksson, Rebecka Hemse och Jakob Eklund. Föreställningen tar avstamp i det som Mattias Andersson beskriver som Sveriges främsta kulturella exportgenre – kriminalserien.
– Jag är intresserad av att utforska hur man kommer att uppleva de massmord som vi bekvämt tar del av i tv-soffan när man sitter i teaterrummet. Vad blir skillnaden? Sedan kommer vi också att fånga upp det som påstås vara svenska folkets viktigaste fråga inför valet: berättelsen om den ökande kriminaliteten, och det som samtliga politiker tävlar i att allt hårdare bemöta, säger han.