Riksteatern speglar det svenska i en större vÀrld

TvÄ bröder sörjer sin döde far men drabbar ocksÄ samman om det förflutna och det liv som blev. "Slaget" Àr en av flera uppsÀttningar dÀr Riksteatern i höst försöker sÀtta den svenska samtiden i ett globalt sammanhang.

Hans Christian Thulin, Johannes Wanselow och Rachel Ann Willer i Riksteaterns uppsÀttning av "Slaget". Pressbild.

Hans Christian Thulin, Johannes Wanselow och Rachel Ann Willer i Riksteaterns uppsÀttning av "Slaget". Pressbild.

Foto: Senay Berhe

Teater2023-04-20 06:00

Intima berĂ€ttelser som fĂ„r betydelse ocksĂ„ existentiellt och politiskt – det Ă€r en ledstjĂ€rna bakom Riksteaterns höstrepertoar, berĂ€ttar teaterchefen DritĂ«ro Kasapi, som sjĂ€lv regisserade urpremiĂ€ren i London tidigare i Ă„r och nu Ă€ven Riksteaterns uppsĂ€ttning av brittiske Anders Lustgartens "Slaget".

PjÀsen Àr resultatet av ett europeiskt teatersamarbete och handlar om hur en faders död och begravning öppnar för de stora frÄgorna. En bror ÄtervÀnder till uppvÀxtstaden för första gÄngen pÄ 13 Är. Ben, advokat i storstan, konfronteras nu med sin lillebror Magnus som har högerextrema Äsikter och bor i en lÀgenhet ovanpÄ motorcykelverkstaden dÀr han och fadern jobbade.

– Det avslöjas massor av hemligheter. Historien vĂ€nder flera gĂ„nger och vĂ„ra lojaliteter mellan de hĂ€r personerna skiftar hela tiden. Det blir ett slag mellan tvĂ„ olika vĂ€rldsĂ„skĂ„dningar, Ă€ven sanningen kommer som ett slag, sĂ€ger DritĂ«ro Kasapi.

Stigande stjÀrna

Med "Nu Àr jag Medea" av Khadija El Kharraz Alamis skickar Riksteatern ut en uppsÀttning frÄn Productiehuis Theater Rotterdam i Holland pÄ turné. FlamlÀndska Khadija El Kharraz Alami, enligt Kasapi en stigande teaterstjÀrna, vÀver ihop sina egna erfarenheter av att vÀxa upp i tvÄ krockande kulturer med Euripides klassiker.

– Det Ă€r en otroligt fin teaterlek, en förestĂ€llning som hon fĂ„tt priser för. Den spelas pĂ„ engelska och textas pĂ„ svenska. Det Ă€r en uppvĂ€xtskildring som fĂ„r politiska konnotationer, en vĂ€ldigt rolig men komplex diskussion om mellanförskap.

"Inte ensamma"

I "Efter tystnaden" av den brasilianska och i fjol Guldlejonbelönade regissören Christiane Jatahy Àr det i stÀllet tvÄ systrar som berÀttar om sin döde far och om de rÀttigheter som förvÀgras den svarta ursprungsbefolkningen i Brasilien.

– Min vision Ă€r att fĂ„ hit de hĂ€r berĂ€ttelserna frĂ„n olika delar av vĂ€rlden som Ă€r superrelevanta Ă€ven för oss hĂ€r. Att lyfta vĂ„ra erfarenheter hĂ€r i ett globalt sammanhang för att se att vi inte Ă€r ensamma. Det tror jag att scenkonsten verkligen kan göra möjligt.

Fakta: Riksteaterns höst i urval

"Utopia", nycirkus med Circus I love you, premiÀr 17/8 i VÀxjö.

"I kroppen min", en förestÀllning som bygger pÄ Kristian Gidlunds texter i regi av Johan Paus och som spelas pÄ Parkteatern i Stockholm under sommaren. TurnépremiÀr 12/9 i BorlÀnge.

"Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina" med Emma Broomé. Ett samarbete med Orionteatern, turnépremiÀr 21/9 i BollnÀs.

"Slaget" av Anders Lustgarten i regi av DritĂ«ro Kasapi, SverigepremiĂ€r i Årsta 30/9.

"Nu Àr jag Medea" av Khadija El Kharraz Alamis, SverigepremiÀr 1/10 i Stockholm.

"Flickor som försvinner" skriven och regisserad av Malin Axelsson, konstnÀrlig ledare för Riksteatern Barn & unga, urpremiÀr 2/10 i Hudiksvall.

"Lo Ragnar & Nino" av poeterna Lo Ragnar Lindström och Nino Mick, urpremiÀr 25/10 i Kalmar.

"Jarkelidh", dansförestÀllning av Marit Shirin Carolasdotter, koreograf med samisk och kurdisk bakgrund, om att Äterskapa banden till det förflutna. UrpremiÀr 29/10

"Efter tystnaden" av Christiane Jatahy, SverigepremiÀr 17/11 i Stockholm.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!