Silvana Imam gör rappande Hamlet

Rapparen Silvana Imam gör teaterdebut som Hamlet på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.
–Jag vet inte om jag kan skilja på vad som är Hamlet och vad som är jag, säger hon i en skriftlig kommentar.

Regissören Sunil Munshi såg Silvana Imam som Hamlet redan innan hon debuterade som skådespelare i filmen "Dogborn". Arkivbild.

Regissören Sunil Munshi såg Silvana Imam som Hamlet redan innan hon debuterade som skådespelare i filmen "Dogborn". Arkivbild.

Foto: Duygu Getiren/TT

Teater2023-04-18 11:00

Hon beskriver sin och Shakespeares rollfigur som "den sista strålen av äkthet och ljus i en förmultnad värld" och framhåller att hon försöker låta bli att tänka på rollen som sin teaterdebut. I stället ser hon den som en chans att få bearbeta en berättelse som många av oss kan känna igen oss i.

Silvana Imam känner "en stark tillhörighet med Hamlet", skriver hon, utan att precisera varför.

– Jag väljer att lita på min inre vägvisare och överlämna mig till processen.

Uppsättningen, som får premiär 20 oktober, regisseras av Sunil Munshi som letade efter en lämplig teaterföreställning för Silvana Imam redan långt före hennes debut som filmskådespelare i filmen "Dogborn" om trafficking. För några år sedan fick Munshi en vision av henne som Hamlet.

– Jag tycker att det hon skriver, hennes texter och poesi är så otroligt fina om samtiden där hon kämpar. Hon tycker att de unga behöver något bättre, det är så mycket kamp i hennes texter, och ett utanförskap. Jag kände att "det där är ju Hamlet". Hennes tonalitet tycker jag stämmer överens med den Hamlet som jag ville berätta om.

Förblir en "han"

Könsmässigt förblir Hamlet en "han" mest för att att texten är formulerad så, förklarar Sunil Munshi som själv tänker mer gränsöverskridande. Hamlet och Ofelia försöker leva och älska medan de vuxna bryter ner dem med sitt maktspel och sin korruption, framhåller han och berättar att Silvana Imam har skrivit sex nya låtar som kommer att ingå i föreställningen.

– Det är bara Hamlet som sjunger, det blir hennes musik. Det kan handla om att vilja älska men att det finns hinder, kanske kommer det med fraser från Shakespeare, men det blir inte en hiphop-musikal.

Bland höstens pjäser på Kulturhuset Stadsteatern finns även Emy Stahls nyskrivna pjäs "Kretsen – om Hilma af Klint" där Sofia Ledarp spelar den numera världsberömda konstnären.

En "sinnesslöanstalt"

Även Lucas Svenssons drama "Vipeholm – tiden före framtiden" är nyskrivet och handlar om 1940-talets så kallade "sinnesslöanstalt", belägen utanför Lund. "Monstrets tid" heter en ny humorföreställning av och med trion i humorgruppen Klungan. Höstens stora musikal blir "Matilda – the musical", baserad på Roald Dahls barnbok och i regi av Fredrik Benke Rydman.

Fakta: Höstens uppsättningar i urval

"Hamlet" av William Shakespeare, premiär 20/10, i regi av Sunil Munshi.

"Matilda – the musical" av Dennis Kelly och Tim Minchin, i regi av Fredrik Benke Rydman, premiär 1/12.

"Vipeholm – tiden före framtiden" av Lucas Svensson i regi av Carl Johan Karlson, urpremiär 2/9.

"Monstrets tid" av och med Sven Björklund, Mattias Fransson, Olof Wretling, i regi av Ada Berger, urpremiär 6/10.

"Skuggan över stenbänken", baserad på Maria Gripes roman i dramatisering av Gustav Tegby, och i regi av Sara Cronberg, urpremiär 10/12.

"Kretsen – om Hilma av Klint" av Emy Stahl, i regi av Anna Ståhl, urpremiär 9/12.

"Peptalk", en humorshow med dockor av och med Björn Carlberg. Publiken får påverka handlingen med sina mobiltelefoner, urpremiär 15 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!