"Seven methods of killing Kylie Jenner" heter den 23-åriga brittiska dramatikern Jasmine Lee-Jones prisbelönta pjäs som Riksteatern nu sätter upp i samarbete med Royal Court Theatre i London. I pjäsen skildras aktivisten Cleo som i går i taket när hon läser om hur den yngsta dottern i familjen Kardashian, Kylie Jenner, blir utsedd till världens yngsta "self-made"-miljardär. Vad då self-made, tycker Cleo som menar att Kylie Jenner inte bara är född med guldsked utan också har approprierat svart kultur och svarta skönhetsideal.
Ingen ska få tjäna pengar på att utnyttja unga svarta kvinnors kroppar, enligt Cleo som ilsket twittrar att hon ville se Kylie Jenner död.
Mot likgiltighet
Men Riksteaterhösten rymmer också "Landsbygdsupproret" – skrivet direkt "till periferin" av och med Samantha Ohlanders, och tidigare spelat på Folkteatern i Gävleborg -- nu med premiär i Älvdalen. I dansföreställningen "Närheten" av Tove Sahlin riktas upproret i stället mot likgiltighet och brist på medmänsklighet.
Bland höstens klassiker finns August Strindbergs "Ett drömspel". Carl Knif, finlandssvensk koreograf, väver samman pjäsen med just dans i berättelsen om gudadottern Agnes (Oksana Lommi) som stiger ner till människorna.
– Man har hört repliken "det är synd om människorna", sådana texter är jättetacksamma att arbeta med. Eftersom berättelsen är känd ger det ett slags frihet, men för mig är det viktigt att det redan i grunden finns en koreografi inskriven – och det tyckte jag fanns här, säger Carl Knif.
Rytm och form
Uppsättningen spelades på Svenska teatern i Helsingfors i höstas med skådespelare och en dansare och fick strålande kritik. Själv beskriver Carl Knif sin tolkning av "Ett drömspel" som "fysisk teater":
– Jag jobbar med rytm och form, men det är bara en dansare på scenen, alla andra är skådespelare som också får dansa.
Även Sissela Kyle stöper om en klassiker med hjälp av dramatiken Sofia Fréden som skrivit en fortsättning på Tjechovs "Tre systrar". I Fredéns pjäs "Tre lite äldre systrar" har åren gått. Publiken möter de tre systrarna Olga, Masja och Irina som äldre kvinnor i sällskap av deras vuxne brorson Bobik.
Uppsättningen skulle ha turnerat redan för ett år sedan men flyttades fram på grund av pandemin.