Med fem dagar kvar till premiär råder det en spänd förväntan och en mild hets i salongen framför den i rostfritt stål inramade scenen.
– Det är bra med lite dödsskräck och lite hets inför premiären, men allting ska ju inte kännas helt färdigt utan det måste finnas saker där som man känner att man kan utveckla och komma åt även efter premiären, säger Marie Richardson.
Repetitionerna startade i april med åtta veckor och Rasmus Luthander berättar att de hade kunnat ha premiär redan då men att föreställningen nu fått växa till sig och sätta sig till rätta. Det är bara den vibrerande energin från en fullsatt salong som saknas.
Han har själv inte sett 60-talsklassikern och nu spelar det ingen roll tycker han. Ensemblen har skapat sin egen verklighet och tolkning av berättelsen och rollfigurerna.
– Dustin och jag pratade mycket med varandra nu inför uppsättningen här och han förstod aldrig rollen riktigt, tycker jag. Haha, nej, jag skojar! Men i vårt yrke är det så hela tiden att man ser klassikerna spelas och spelar dem själv, säger Rasmus Luthander, som gör rollen som studenten Benjamin Braddock.
Ungdomens "fuck you"
”Mandomsprovet” baseras på den närmast ikoniska filmen med samma namn som hade premiär 1967 och som satte strålkastaren på en ung Dustin Hoffman. Både hans rolltolkning och filmens andra huvudroll Mrs Robinson, spelad av Anne Bancroft, belönades med Oscarsstatyetter.
– Det var intressant att jobba med cynismen och skepsisen som Benjamin har. Det finns en massa fog för vad han säger, verkligen alltså! Ungdomens revolt eller ”fuck you” till samhället, det ska man ta på allvar, säger Rasmus Luthander.
Det är första gången ”Mandomsprovet” sätts upp på en teaterscen i Sverige och originalmanuset har drygt 50 år på nacken. Men både rollfigurerna och de teman som tas upp är fortfarande lika aktuella, ja till och med tidlösa.
– När roller är välskrivna förstår vi dem liksom oavsett hur irrationellt de beter sig och vad som än händer och det tror jag att publiken också kommer göra, säger Rasmus Luthander.
Provocerande åldersskillnad
Marie Richardson berättar att hon har funderat mycket på hur livet var för Mrs Robinson, men att det i slutänden är publiken som ska göra sin egen bedömning och tolkning om huruvida berättelsen och rollfigurerna följt med in i vår tid eller tillhör det förflutna.
Åldersskillnaden mellan huvudpersonerna är fortfarande provocerande, tycker hon, liksom det faktum att Mrs Robinson är en nära vän till Benjamins familj.
– Det är inte incestuöst men det finns ett otroligt gränsöverskridande i detta, så gör man ju bara inte.
Att pjäsen rör sig kring farliga och samtidigt ständigt aktuella ämnen är just det som gör den så spännande menar hon.
– Jag har känt ända från början att det är som ett grekiskt ödesdrama med gudar som slåss och modern som blir ihop med sin son, säger hon.