En munskyddsförsedd assistent hjälper skådespelaren Jessica Chastain av med jackan när hon är på väg in på inspelningsplatsen. Chastains röda hår påminner om Liv Ullmanns hinner man tänka innan hon får på sig en vigselring och det ropas "action".
Sedan är dramat i gång och förmodligen är tanken med den lilla verfremdungseffekten att blinka till publiken; det är onekligen lite risky att göra om Ingmar Bergmans ikoniska tv-drama från 1973 och då är det väl lika bra att frigöra sig från identifikationen med originalverket på en gång.
Den här versionen, skriven av israeliske Hagai Levy – som slog igenom som lyhörd relationsskildrare i "BeTipul", som senare blev "In treatment" – är också sin egen, även om den har med alla Bergmans beståndsdelar.
Det börjar med en intervju i en soffa åtföljt av en minst sagt stel parmiddag och sedan rullar det på med barnproblematik, ett sönderfallande äktenskap och dess smärtsamma efterspel.
Men dynamiken är ny. Nu är det Mira, framgångsrik tech-stjärna, som vill lämna förhållandet och Jonathan (Oscar Isaac), en mindre framgångsrik akademiker och främste barnpassare, som vill bevara det.
"Scenes from a marriage" är en modern och snygg tv-produktion som har lirkat sig ur kammarspelskänslan och tonat ned originalets diaboliska spetsighet. Men även om vi 2021 är lite avtrubbade gällande konceptet skilsmässa och framför allt vana vid välproducerad tv-dramatik – Hagai Levys version kommer inte att slå ned som en kulturell splitterbomb i borgerliga hem världen över – är ämnet förstås inte ointressant.
Två skickliga (och sexiga!) skådespelare gör också sitt yttersta för att vända och vrida på den nutida 10 000-kronorsfrågan om hur man upprätthåller kärleken samtidigt som familjelivets kvarnstenar effektivt maler ned möjligheter till passion och självförverkligande. Speciellt det sista avsnittet är perfekt rörande, sorgset och märkligt nog hoppingivande.
Ändå blir det lite tradigt, stundtals. "Lämna varandra, gör det bara!" vill man utbrista när maktförhållandet skiftar ännu en gång – och man frågar sig om ämnet inte skildrats mer engagerande i "Marriage story" av Noah Baumbach och i tredje säsongen av Aziz Ansaris "Master of none", som tydligt har haft Ingmar Bergman som inre kraftdjur.