Marknaden för tv-program där deltagarna ska finna kärleken verkar aldrig bli mättad. Produktionsbolagen försöker hitta nästa stora format som ska kunna trollbinda publiken år efter år.
– Många verkar tro att det bara är att sätta ihop olika format till ett. Det blir konstruerat när programmen blir så skruvade och varje ny idé är sämre än den förra. Vi lever i en bisarr tv-värld där det finns ett begränsat antal ögon och för mycket att titta på, säger Bobbe Nordfeldt.
"Gift vid första ögonkastet" är inne på sin nionde säsong i Sverige, "Bonde söker fru" har haft 17 säsonger och snart har en svensk version av "Love is blind" premiär på Netflix.
Samtidigt kan svenska tittare ofta se andra länders varianter av samma dejtingserier – där avsnitten ofta är ännu fler.
– Jag skulle gissa att det ibland är en fördubbling av antalet avsnitt per säsong och ju mer du spär ut kaffet desto svagare blir det ju. En säsong av amerikanska "Gift vid första ögonkastet" hade 28 avsnitt, säger Bobbe Nordfeldt.
Gratismånad räcker inte
Genom att ha fler avsnitt kan strömningstjänsterna portionera ut avsnitten och på så sätt tjäna mer pengar, när en gratismånad inte räcker till för att få se hur dejtingsåpan slutar.
Men tittarna betalar – inte sällan för att kunna hänga med i snacket bland kollegor och vänner.
– Man vill inte ha missat senaste avsnittet för då känner man sig utanför. Förr var det ett monoklimat där alla såg samma program på tv och snackade om det dagen efter. Nu måste man ha sett lite av allt för att ha en chans att hänga med i diskussionerna vid kaffeautomaten.
Bobbe Nordfeldt berättar att han ofta ser första avsnittet av nya dejtingprogram, för att sedan gå vidare om inget fångar intresset.
– Jag brukar titta snabbt för att se om det är värt att ge sig in i, om några deltagare är extra karismatiska. Är det bara en mellanmjölkscast kan jag lika gärna titta på en hjärndöd actionfilm istället.
Som tv-utvecklare är Bobbe Nordfeldt van att bedöma koncept och deras potential att hålla över tid. När tv-bolagen lyckas pricka in stora succéer, som exempelvis Netflix med "Love is blind" tenderar de att överanvända konceptet.
– Första säsongen av "Love is blind" var suverän, men när en realityserie har pågått ett tag börjar deltagarna söka för att stärka sitt personliga varumärke och inte för att hitta kärleken. Sådant märker tittarna. Jag saknar ofta en känsla av autenticitet hos deltagare, men ju mer reality folk tittar på, desto mer måste saker och ting skruvas upp för att inte tråka ut publiken.
Pandemin bakom utvecklingen
Bobbe Nordfeldt tror att en faktor som gjort att dejting-tv kan ha utvecklats i en tråkigare riktning är att säsongerna fortsatte att spelas in – trots coronapandemin.
– Säsongerna som gjordes av "Bachelor" och "Bachelorette" just då var helt fruktansvärda och sedan dess har det inte riktigt återhämtat sig.
TT: Finns det någon lösning på problemet?
– Kanske att stänga av inflödet av nya tv-program i tio år och så får folk tända av. Men då blir jag ju av med mitt jobb. Och jag vill inte råda folk att stänga av tv:n, jag får väl jobba hårdare bara på att hitta nästa grej helt enkelt.