Det börjar dra ihop sig. Efter att han förberett sig sedan i juni (eller är det en livstid?) med digitala möten från lägenheten i Santa Monica har det blivit dags att förlägga arbetsdagarna inne på Universal Studios.
Varje morgon sätter sig Christer Björkman framför ratten och kör till det klassiska film- och tv-området, och glider in på parkeringsplatsen med hans namn på.
– Genom fönstret vid skrivbordet ser jag Hogwarts i Harry Potter-land i nöjesparken. På lunchen passerar jag torget med klocktornet från "Tillbaka till framtiden"-filmerna. Det är så konstigt att vara i den här miljön, man fattar knappt att det är sant, säger han på telefon.
Stor spännvidd
Men det händer verkligen. Eurovision-konceptet ska omvandlas till den amerikanska versionen, American Song Contest, och snart ska 56 hoppfulla artister representera sina stater och territorier med originallåtar i olika genrer.
Bland artisterna finns några redan välkända namn, som Michael Bolton (Connecticut), Macy Gray (Ohio), Jewel (Alaska) och Sisqo (Maryland). Artisterna har vaskats fram bland 7 000 sökande.
– Urvalet är den stora kritiska punkten. Jag har varit med och lärt ut processen för hur man ska gå till väga. Det ska vara en mångfald i genrer och i energi och det är lätt att tappa helhetsbilden.
TT: Blir det samma bredd som i Eurovision?
– De har en enormt stor spännvidd i det musikaliska här men blir det på samma sätt som i Eurovision? Nej, inte riktigt. Jag har svårt att se att någon amerikan skulle ha en show så som Vitryssland hade i Tel Aviv då en tjej stod med pilbåge och sköt iväg en pil mot sångaren, som visade upp en blodig rygg. Den typen av kreativitet tror jag inte vi kommer att få se här, säger Christer Björkman och skrattar.
Inga ballonger
Det är tv-kanalen NBC som producerar American Song Contest. Christer Björkman och hans gäng är på plats i rollen som formatägare, för att överföra kunskap om bildproduktion, ljusdesign, innehåll i led-skärmar och det som ska hända på scenen för att det ska bli ett snyggt flöde.
TT: Kommer den svenska publiken att känna igen formen? Blir det ballonger?
– Nej, det blir det inte. Jag vet faktiskt inte än, jag tror man kommer att känna igen sig i känslan och i bildspråket, men jag hoppas att vi har tillfört något nytt.
En konkret förändring är röstningen. Eurovision avslutas med en timmes lång rundvandring i Europa för att få rösterna, ofta av en taggad person som gärna pratar om annat än bara de tolv poängen.
– Det är en sån sak som vi accepterar, för att så har det alltid varit. Men det är en omöjlighet att vi ska åka runt i 56 stater och lyssna på 56 olika lokala stjärnor. Det går inte att göra tv på det sättet. Där har vi fått gnugga geniknölarna för att hitta en lösning som ändå bygger spänningen.
Tv-makandet är fortfarande lika roligt, intygar Christer Björkman.
– Jag drivs av att göra jättefin tv och en välbalanserad show. Det har varit min drivkraft i 20 år i Sverige och i fem Eurovision. Det är så kul och nu känner jag hur perfektionisten i mig går igång, säger Christer Björkman och fortsätter:
– Det är ett fantastiskt äventyr som jag får vara med om, det är verkligen en bonus i livet. Jag njuter varje dag.
Tuff marknad
Om American Song Contest blir en lika långlivad folkfest som Melodifestivalen och Eurovision Song Contest återstår att se. Christer Björkman tror på åtminstone två år, men han understryker att det bara är NBC som vet säkert.
– Det är en så pass stor investering att man nog inte bara gör en säsong. I alla diskussioner vi har haft så pratar man långsiktigt. Man vet aldrig, det här är världens tuffaste tv-marknad. Jag tycker att alla förutsättningar finns, anpassningarna vi har gjort känns fräscha, det är massor av bra låtar och duktiga artister. Och Snoop Dogg och Kelly Clarkson är ljuvliga som programledare.
TT: Man blir onekligen lite nyfiken på Snoop Doggs förhållande till Eurovison?
– Jag vet inte riktigt faktiskt, däremot älskar Kelly Clarkson Eurovision. Hon känns som den som kommer att stå för hjärtat i det här.
Eurovision skapades efter andra världskriget för att främja en europeisk identitet. Vilken roll American Song Contest kan spela i ett så pass splittrat land som USA vill Christer Björkman inte prata så mycket om.
– Jag tänker så här: det finns inget som är så förenande som musik. Det här handlar om att påminna alla amerikaner om hur stort och vackert det här landet är. Det är ett fint budskap att få sprida, i vilket land som helst. Det finns bara kärlek i det budskapet.