KvÀllen den 28 februari 1986 riktade Stig Engström en magnumrevolver mot Sveriges statsminister Olof Palme och sköt ihjÀl honom pÄ nÀra hÄll. Det Àr i alla fall den lösning av mordet som presenteras i den nya Netflix-satsningen "Den osannolika mördaren".
Serien bygger pÄ journalisten Thomas Petterssons omtalade bok med samma namn. Förra Äret pekade Palmeutredningen ocksÄ till slut ut Engström, Àven kÀnd som Skandiamannen, som trolig gÀrningsman.
I tv-serien framtrÀder en udda figur, som mördar Olof Palme mer eller mindre av en slump, som sedan njuter av uppmÀrksamheten han fÄr som vittne och som undgÄr att bli upptÀckt tack vare sin dubbelnatur och ofrivilliga förmÄga att aldrig bli tagen pÄ allvar.
Vill ha reaktioner
Seriens huvudregissör Charlotte BrÀndström kallar "Den osannolika mördaren" för en intim karaktÀrsstudie.
ââVi försökte stĂ€lla frĂ„gor Ă„t alla hĂ„ll och vi försökte fĂ„ folk att kĂ€nna empati för Stig. Att förstĂ„ honom i alla fall, det Ă€r viktigt att förstĂ„. Jag tycker alltid att det Ă€r viktigt att ingen Ă€r svart eller vit, sĂ€ger hon.
Samtidigt pekar serien ut en verklig person som aldrig blivit dömd och som inte kan försvara sig som Palmes mördare. Charlotte BrÀndström Àr beredd pÄ starka reaktioner, sÀger hon.
ââMan vill ju ha mycket reaktioner. Det spelar ingen roll om de Ă€r positiva eller negativa, man gör ju en film för att fĂ„ reaktioner. Alla kan ju ha sin Ă„sikt och de kommer nog inte att tala sĂ„ mycket om hur vi har gjort den, de kommer nog mer att tala om vad vi sĂ€ger med den.
Knackade pÄ Palme
Robert Gustafsson var nÀrmare hÀndelsernas centrum Àn de flesta den dÀr kvÀllen för 35 Är sedan. Han rÄkade vara pÄ samma förestÀllning av "Bröderna Mozart" pÄ biograf Grand som Palme. Han sÀger sig till och med ha knackat statsministern pÄ axeln pÄ vÀgen ut ur salongen för att imponera pÄ sina kompisar.
ââNĂ€r jag fick frĂ„gan ville jag först tacka nej. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got som har varit belastande och ganska jobbigt. Palmemordet har förföljt mig sedan den dĂ€r kvĂ€llen, sĂ€ger han.
PÄ mordkvÀllen Àr Gustafsson sÀker pÄ att han sÄg mystiska mÀn som rörde sig i skuggorna kring SveavÀgen och kommunicerade i komradio. Hans egen bild av mordet Àr alltsÄ lite mer komplicerad Àn den som presenteras i tv-serien och Petterssons bok.
ââJag vet bara vad jag har sett. Walkie-talkie-mĂ€nnen kommer man ju inte runt hur man Ă€n bĂ€r sig Ă„t. De Ă€r alldeles för mĂ„nga och pĂ„ alldeles för strategiska platser. Att de Ă€r involverade Ă€r naturligtvis sjĂ€lvklart, hĂ€vdar han.
Pettersson "inhyrd som statist"
Den frustration som Gustafsson har kÀnt efter mordet har han anvÀnt i sitt portrÀtt av Engström, förklarar han.
ââAtt som vittne inte bli hörd eller sedd eller tagen pĂ„ allvar. För mig var det hĂ€r ett sĂ€tt att komma nĂ€rmare och förstĂ„ lite mer av och framför allt förstĂ„ vem den hĂ€r utpekade Stig var. Lite smĂ„tt terapeutiskt var det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt.
Rollen har samtidigt fÄtt honom att tro pÄ att Engström ÀndÄ kan ha varit involverad.
ââStig Ă€r inblandad pĂ„ nĂ„got sĂ€tt oavsett vilken teori man Ă€n vĂ€ljer att tro pĂ„. Oavsett om det Ă€r "stay behind"-rörelsen, ett teatermord eller om det Ă€r nĂ„got annat. Christer Pettersson var sĂ€kert ocksĂ„ inhyrd som statist eller marionett, sĂ€ger Gustafsson.