I finalen tävlade Tom Flumé, 37, mot Lucas Lindström, 23, om att få företagsledaren Gunilla von Platen att investera i deras respektive företagsidéer.
Genom säsongen har de tolv deltagarna röstats ut efter vägen och genomfört tuffa utmaningar som att designa berg- och dalbanor eller pitcha podcastidéer till Spotify.
– Jag och Lucas fann varandra ganska snabbt i tävlingen. Han hade en jättedipp i en av utmaningarna då han kände att han ville hoppa av. Jag fick ta ett snack med honom och rycka upp honom. Jag hade också ett tillfälle när jag körde fast i en idé och han pushade mig att tänka om. Det var kul att möta Lucas, han är en värdig finalist, säger Tom Flumé.
"Siktade högt"
I sista avsnittet fick man se de båda finalisterna göra reklamfilmer för sina företag med hjälp av de redan utröstade deltagarna, pitcha inför en publik och presentera sina idéer.
TT: Varför tror du att du stod som vinnare till slut?
– Jag siktade högt och investerare gillar stora idéer. Jag försökte inte vara smartare utan varje uppdrag var ganska tydligt hur man skulle göra. De andra deltagarna gjorde det nog svårare ibland än det behövde vara.
Press att lyckas
Lucas Lindström presenterade en marknadsföringsbyrå som hjälper bolag att annonsera i sociala medier, medan Tom Flumé, som är före detta elitsimmare, tagit fram hudvårdsprodukter att använda efter träning.
– Mitt företag är lite mer paketerat för investerare. Man greppar ganska snabbt vad produkten handlar om. Sedan är det tydligt vart pengarna ska gå och hur de ska användas.
TT: Känner du en press att lyckas med företaget nu när du vunnit "The Apprentice"?
– Jag känner oerhörd press både från Gunilla men framför allt från mig själv. Men jag gillar pressen. Man måste nog vara lite lagd åt det hållet för att gå in i sånt här program. Du är utanför din comfortzone hela tiden och du måste hela tiden vara beredd på det. Min styrka är att jag har hybris samtidigt som jag är ganska korkad, vilket gör att jag tror att allt är möjligt. Jag ser inga hinder utan går bara igång på idén.