Remarques krigsklassiker siktar mot Oscarsgalan

”PĂ„ vĂ€stfronten intet nytt” Ă€r en av litteraturhistoriens mest kĂ€nda tyska böcker. Den mer Ă€n 90 Ă„r gamla antikrigsskildringen har flera gĂ„nger blivit film i USA – men aldrig i Tyskland. Inte förrĂ€n nu.

Felix Kammerer i "PÄ vÀstfronten intet nytt". Pressbild.

Felix Kammerer i "PÄ vÀstfronten intet nytt". Pressbild.

Foto: Netflix

Tv2022-10-25 05:00

Regissören Edward Berger blev sjÀlv förvÄnad nÀr han insÄg att Erich Maria Remarques klassiker aldrig hade filmatiserats i hemlandet.

– Jag förstĂ„r inte varför ingen har gjort den tidigare. Den har ju hela tiden funnits dĂ€r, det borde ha varit en sjĂ€lvklarhet, sĂ€ger han nĂ€r TT trĂ€ffar honom pĂ„ filmfestivalen i ZĂŒrich.

Den första filmatiseringen, som kom redan 1930 i regi av Lewis Milestone, har blivit en klassiker. BerÀttelsen blev ocksÄ tv-film i USA 1979. Edward Bergers film Àr en bred och stundtals mycket blodig skildring av hur en ung pojke glatt sjungande gÄr ut för att slÄss i första vÀrldskrigets skyttegravar, bara för att mötas av kaos och död.

"KĂ€nner skam"

Det kÀndes som att tiden var rÀtt för en ny version, konstaterar han. Inspelningen pÄbörjades för tvÄ och ett halvt Är sedan med Donald Trump, brexit, en extremhöger pÄ frammarsch och fredsbevarande institutioner i klÀm som samtida fond.

– HĂ€r fanns möjligheter till ett intressant perspektiv – och ett tyskt perspektiv. Krigsfilmer frĂ„n England och USA blir ofta hjĂ€ltehistorier. Vi tyskar ser tillbaka pĂ„ tvĂ„ förödande och aggressiva krig som vi bar skuld till. Vi kĂ€nner skam, vi kĂ€nner skrĂ€ck, sĂ€ger Edward Berger.

– Eftersom vi började för flera Ă„r sedan Ă€r ju filmen inte gjord som en kommentar till kriget i Ukraina, men man kan ju inte lĂ„ta bli att associera till bilder vi ser pĂ„ tv-nyheterna. Det kommer alltid att förekomma krig, sĂ„ ingen kan sĂ€ga att den hĂ€r berĂ€ttelsen nĂ„gonsin kommer att kĂ€nnas irrelevant.

"Gjorde det realistiskt"

PÄ frÄgan om hur han nÀrmade sig att skildra vÄldet sÀger han:

– Jag gjorde det sĂ„ realistiskt och skrĂ€mmande som möjligt. Om jag hade tonat ner det sĂ„ hade det blivit propaganda. Den film som har influerat mig mest Ă€r ”Apocalypse now”. Den Ă€r skrĂ€mmande, den frammanar ocksĂ„ kĂ€nslan av krig, av kaos, av skrĂ€ck.

Berger har bearbetat Remarques bok och bland annat lagt till en skildring av fredsförhandlingarna.

– DĂ€r skickade generalerna fram en civilist, som de sedan kunde skylla pĂ„, nĂ€r de hĂ€vdade att de kunde ha vunnit kriget. HĂ€r föddes myten om knivhugget i ryggen, det som Hitler sedan anvĂ€nde sig av. Det hĂ€r var inget slut, det var början pĂ„ nĂ„gonting som skulle bli Ă€nnu vĂ€rre.

"PÄ vÀstfronten intet nytt" valdes nyligen ut som Tysklands Oscarsbidrag. Den tÀvlar dÀr bland annat med svenske Tarik Salehs "Boy from heaven" om att bli uttagen för nominering till sjÀlva galan.

Fakta: Edward Berger

Ålder: 52 Ă„r.

Bor: I Tyskland.

Tidigare filmer/Tv: "Tatort", "Deutschland 83", "The terror", "Patrick Melrose", "Your honor".

Aktuell: Med "PÄ vÀstfronten intet nytt" som börjar strömmas pÄ Netflix den 28/10.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!