NÀr Netflix lanserades i Sverige 2012 var konceptet att strömma film relativt ny. I dag har strömningsjÀtten totalt 222 miljoner betalande kunder och tÀvlar med ett flertal sÄvÀl globala som lokala aktörer om tittarnas tid.
Men i veckan rapporterade strömningsjÀtten att antalet prenumeranter under förra kvartalet minskade för första gÄngen pÄ över tio Är, och aktien föll över 35 procent.
LÀttsmÀlt
Mattias Bergqvist, tv-kritiker pĂ„ Expressen, tror att det Ă€r viktigt att framöver satsa pĂ„ nytt och kvalitativt â men ocksĂ„ mer lĂ€ttsmĂ€lt innehĂ„ll.
ââDet mĂ„ste ocksĂ„ finnas serier och filmer som Ă€r hjĂ€rndöda, alltsĂ„ inte dĂ„liga utan sĂ„dana man inte behöver anstrĂ€nga sig för att se, utan kan ha kul, som en actionfilm med snabba vĂ€ndningar. Sen nĂ€r man stĂ€nger av Ă€r det inget man tĂ€nker pĂ„ mer, sĂ€ger han.
Han tror ocksÄ att det Àr enormt viktigt för strömningstjÀnsterna att erbjuda ett stort utbud i sina bibliotek, annars finns det i lÀngden ingen anledning att stanna kvar.
ââNetflix har ett djupt bibliotek men konkurrensen Ă€r stor och eftersom Netflix anses vara unga i Hollywood har de inga klassiker, som HBO, som ju har Warner Brothers i ryggen, sĂ€ger han.
Att Netflix nu rapporterar att 200 000 prenumeranter har lÀmnat tjÀnsten kan ocksÄ bara vara en naturlig inbromsning som tyder pÄ att marknaden har mognat. Det anser Marie Nilsson, vd för analysföretaget Mediavision som löpande följer svenskarnas beteendemönster.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt tydligt att konsumenterna tycker att fiktion Ă€r den viktigaste genren, och nĂ€r de fĂ„r svara pĂ„ vilka som gör bĂ€st fiktion har Netflix en stark position, sĂ€ger hon.
Andra genrer, som realityserier och tÀvlingsprogram, har hittills varit stora i traditionell tv, men dÀr Àr Netflix betydligt svagare, enligt Marie Nilsson.
ââJag skulle gissa att vi gĂ„r mot en ny fas dĂ€r underhĂ„llning av olika slag har att se fram emot en ganska betydande tillvĂ€xt, sĂ€ger hon.
Reklam inte problemfritt
I samband med rapporten flaggade Netflix ocksÄ för att man kan börja visa innehÄll med reklam inom ett par Är.
ââHĂ€r Ă€r det en hĂ„rfin linje att gĂ„ sĂ„ man inte tappar fler anvĂ€ndare. Det Ă€r dĂ€rför de inte gjort det tidigare, men jag tror att det finns potential i detta med billigare abonnemang eller reklamfinansiering, sĂ€ger Marie Nilsson.
Mattias Bergqvist tror ocksÄ att reklam ligger i horisonten för Netflix men ser problem med att innehÄll som sÀnds i tv Àr mer anpassat för reklam Àn det som strömningstjÀnsterna har.
ââEtt avsnitt skrivs till exempel pĂ„ ett visst sĂ€tt för att passa med reklamen och Netflix har blivit kĂ€nda för att inte ha reklam, sĂ„ kreatörerna kan skriva avsnitt som Ă€r lĂ„nga eller saknar en cliffhanger. Men hur kommer det pĂ„verka innehĂ„llet och blir det tillrĂ€ckligt intressant för kreatörer att vara dĂ€r dĂ„? Jag tror att Netflix sitter fast i rĂ€vsaxen vad gĂ€ller reklam pĂ„ det traditionella sĂ€ttet, sĂ€ger han.
Kritiserade satsningar
Flera av de komedi- och dramaserier som Netflix tidigare hade i sitt bibliotek har pĂ„ senare Ă„r flyttats till konkurrenterna, som "VĂ€nner" och "The office". En rad serier har Ă€ven lagts ned, som "House of cards", "The baby-sitters club", "Cowboy bebop", "Away", "Gentefied" och "Archive 81" â vissa efter bara en sĂ€song.
Samtidigt har mÄnga satsningar ocksÄ blivit kritiserade och vÀckt debatt.
ââMĂ„nga av satsningarna har varit vĂ€ldigt dĂ„liga och det pĂ„verkar. Netflix har ocksĂ„ lagt ner mĂ„nga serier vilket ocksĂ„ ger intrycket av att de kastar idĂ©er pĂ„ vĂ€ggarna och ser vad som fastnar, och det Ă€r inget bra intryck att ge tittarna, sĂ€ger Mattias Bergqvist.