SĂ„ kan Netflix stoppa tittarraset

För första gÄngen sedan starten tappar Netflix betalande tittare. Hur ska strömningsbjÀssen hÀvda sig framöver i den allt hÄrdare konkurrensen?
–Netflix har lagt ner mĂ„nga serier vilket ger intrycket av att de kastar idĂ©er pĂ„ vĂ€ggarna och ser vad som fastnar, sĂ€ger tv-kritikern Mattias Bergqvist.

Claire Foy spelar rollen som drottning Elisabeth i Netflixsuccén "The crown". Pressbild.

Claire Foy spelar rollen som drottning Elisabeth i Netflixsuccén "The crown". Pressbild.

Foto: Robert Viglasky/Netflix/TT

Tv2022-04-23 06:00

NÀr Netflix lanserades i Sverige 2012 var konceptet att strömma film relativt ny. I dag har strömningsjÀtten totalt 222 miljoner betalande kunder och tÀvlar med ett flertal sÄvÀl globala som lokala aktörer om tittarnas tid.

Men i veckan rapporterade strömningsjÀtten att antalet prenumeranter under förra kvartalet minskade för första gÄngen pÄ över tio Är, och aktien föll över 35 procent.

LÀttsmÀlt

Mattias Bergqvist, tv-kritiker pĂ„ Expressen, tror att det Ă€r viktigt att framöver satsa pĂ„ nytt och kvalitativt – men ocksĂ„ mer lĂ€ttsmĂ€lt innehĂ„ll.

– Det mĂ„ste ocksĂ„ finnas serier och filmer som Ă€r hjĂ€rndöda, alltsĂ„ inte dĂ„liga utan sĂ„dana man inte behöver anstrĂ€nga sig för att se, utan kan ha kul, som en actionfilm med snabba vĂ€ndningar. Sen nĂ€r man stĂ€nger av Ă€r det inget man tĂ€nker pĂ„ mer, sĂ€ger han.

Han tror ocksÄ att det Àr enormt viktigt för strömningstjÀnsterna att erbjuda ett stort utbud i sina bibliotek, annars finns det i lÀngden ingen anledning att stanna kvar.

– Netflix har ett djupt bibliotek men konkurrensen Ă€r stor och eftersom Netflix anses vara unga i Hollywood har de inga klassiker, som HBO, som ju har Warner Brothers i ryggen, sĂ€ger han.

Att Netflix nu rapporterar att 200 000 prenumeranter har lĂ€mnat tjĂ€nsten kan ocksĂ„ bara vara en naturlig inbromsning som tyder pĂ„ att marknaden har mognat. Det anser Marie Nilsson, vd för analysföretaget Mediavision som löpande följer svenskarnas beteendemönster.

– Det Ă€r vĂ€ldigt tydligt att konsumenterna tycker att fiktion Ă€r den viktigaste genren, och nĂ€r de fĂ„r svara pĂ„ vilka som gör bĂ€st fiktion har Netflix en stark position, sĂ€ger hon.

Andra genrer, som realityserier och tÀvlingsprogram, har hittills varit stora i traditionell tv, men dÀr Àr Netflix betydligt svagare, enligt Marie Nilsson.

– Jag skulle gissa att vi gĂ„r mot en ny fas dĂ€r underhĂ„llning av olika slag har att se fram emot en ganska betydande tillvĂ€xt, sĂ€ger hon.

Reklam inte problemfritt

I samband med rapporten flaggade Netflix ocksÄ för att man kan börja visa innehÄll med reklam inom ett par Är.

– HĂ€r Ă€r det en hĂ„rfin linje att gĂ„ sĂ„ man inte tappar fler anvĂ€ndare. Det Ă€r dĂ€rför de inte gjort det tidigare, men jag tror att det finns potential i detta med billigare abonnemang eller reklamfinansiering, sĂ€ger Marie Nilsson.

Mattias Bergqvist tror ocksÄ att reklam ligger i horisonten för Netflix men ser problem med att innehÄll som sÀnds i tv Àr mer anpassat för reklam Àn det som strömningstjÀnsterna har.

– Ett avsnitt skrivs till exempel pĂ„ ett visst sĂ€tt för att passa med reklamen och Netflix har blivit kĂ€nda för att inte ha reklam, sĂ„ kreatörerna kan skriva avsnitt som Ă€r lĂ„nga eller saknar en cliffhanger. Men hur kommer det pĂ„verka innehĂ„llet och blir det tillrĂ€ckligt intressant för kreatörer att vara dĂ€r dĂ„? Jag tror att Netflix sitter fast i rĂ€vsaxen vad gĂ€ller reklam pĂ„ det traditionella sĂ€ttet, sĂ€ger han.

Kritiserade satsningar

Flera av de komedi- och dramaserier som Netflix tidigare hade i sitt bibliotek har pĂ„ senare Ă„r flyttats till konkurrenterna, som "VĂ€nner" och "The office". En rad serier har Ă€ven lagts ned, som "House of cards", "The baby-sitters club", "Cowboy bebop", "Away", "Gentefied" och "Archive 81" – vissa efter bara en sĂ€song.

Samtidigt har mÄnga satsningar ocksÄ blivit kritiserade och vÀckt debatt.

– MĂ„nga av satsningarna har varit vĂ€ldigt dĂ„liga och det pĂ„verkar. Netflix har ocksĂ„ lagt ner mĂ„nga serier vilket ocksĂ„ ger intrycket av att de kastar idĂ©er pĂ„ vĂ€ggarna och ser vad som fastnar, och det Ă€r inget bra intryck att ge tittarna, sĂ€ger Mattias Bergqvist.

Fakta: Netflix

Amerikansk strömningstjÀnst som startade 1997, dÄ som en uthyrningstjÀnst för dvd-filmer.

2007 började man erbjuda strömningstjÀnster över internet.

Finns i dag i 190 lÀnder med varierande utbud. Netflix finns pÄ alla kontinenter, enligt egen utsago Àven pÄ Antarktis.

Den nordiska versionen lanserades 2012.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!