Det är en helt spektakulär historia – i alla fall om man ska tro huvudpersonen själv. Genom Norrmalmstorgsdramat blev Clark Olofsson rikskänd, begreppet Stockholmssyndromet myntades och Olofsson började kallas för Sveriges första popgangster.
Den mytomspunne bankrånaren har levt stora delar av sitt liv på anstalt, rymt från fängelset 16 gånger och återkommande figurerat på löpsedlarna. Varje avsnitt av serien inleds med en varningstext: "Baserat på sanningar och lögner" – exakt vilken del som är vad specificeras inte.
– Vi var tidigt överens om att serien ska "Stockholmssyndroma" publiken, det är ett "art statement" i sig. Clark vinklar hela historien och som tittare måste man vara observant för att förstå det stilistiska valet. Vem är det som berättar? säger huvudrollsinnehavaren Bill Skarsgård.
Nästan alla filmatiseringar av historiska händelser väcker frågor om vad som är sant och falskt. Men även om man skulle försöka, finns det ens en sanning?
– Om man involverar folk som var där – hur mycket kommer de ihåg efter 40 år? Fisken blir större och större varje gång de ska berätta, konstaterar Jonas Åkerlund.
Rånarna mot kapitalismen
För att förstå stämningen kring Clark Olofsson på den tiden måste man backa bandet. Hippievågen hade växt explosionsartat, och uppmaningarna om att krossa etablissemanget var återkommande. En del såg med relativt milda ögon på rånarna medan bankerna fick representera kapitalismen.
– Därför var det många tuffa, intressanta brudar som tyckte att Clark var charmig. En cool fest skulle ha kändisar och gangsters, båda var en del av subkulturen som ville bryta sig loss från det konservativa, säger Bill Skarsgård.
Men allting har ett slut – det gällde även hippie-eran. Clark Olofsson åkte dessutom inte bara dit för bankrån, utan även för mordförsök, misshandel och narkotikahantering.
– Det funkar att bete sig på ett visst sätt när man är ung och snygg. Men sedan börjar tiden komma ikapp, det slutar ofta med att man blir extremt ensam och isolerad, säger Skarsgård.
Både Jonas Åkerlund och Bill Skarsgård är överens om att Clark Olofssons liv hade kunnat se helt annorlunda ut med andra förutsättningar eller under andra omständigheter. Bill Skarsgård radar upp personligheter som Elon Musk, Donald Trump, Zlatan och Charles Manson, män som av (helt) olika anledningar har fått en personkult kring sig.
– Att vara sjukligt smart, karismatisk och driven som fan, det är en potential som kan ta en åt vilket håll som helst, konstaterar han.
Lånar från filmhistorien
Till en början begränsade Jonas Åkerlund sig strikt till tiden då handlingen utspelades. Kläderna skulle vara samtida och låtarna likaså. Men sedan släpptes tyglarna. I öppningsscenen slungas en bebis med polisonger ut ur mammans mage medan blodet sprutar. Sedan kastas tittaren mellan olika bildspråk som lånar från filmhistorien.
– Efter ett tag kom vi fram till "anything goes" som ledord, vare sig det är animerat eller dans. Det blev seriens styrka, säger Jonas Åkerlund.
Jonas Åkerlund regisserade musikvideor, och fick sitt stora genombrott med videon till Madonnas "Ray of light" 1998. För ungefär 20 år sedan började han regissera spelfilm, men det här är första gången han har ett stort projekt på sitt modersmål.
– Det var så kul att skriva det här, och på svenska, ett språk jag har varit rädd för eftersom jag inte har gjort det förut. Sedan insåg jag att jag kan dra nytta av mig och mina polare. Det är väldigt likt hur vi beter oss, eftersom jag växte upp på 70- och 80-talen. Man kan gå tillbaka till sig själv, säger han.
"Clark" har premiär på Netflix den 5 maj.