Det pågår inga förhandlingar mellan Telia och Viaplay med en vecka kvar av tidsfristen. Därmed försvinner snart damallsvenskan, Premier League, sändningarna från världscupen i längd och alpint samt NHL-ishockey ur rutan för de tittarna som abonnerar på Viaplays kanaler via Telia.
Även stora dramasatsningar och tv-kanaler som TV3, TV6 och TV10 försvinner när avtalet går ut den 30 september. Det drabbar en miljon svenska hushåll som får sin tv från Telia.
TT har pratat med Victoria Andersson, tf operativ chef för den oberoende branschorganistionen Telekområdgivarna, om vad de drabbade kunderna kan göra nu.
TT: Telia lovar kunderna att ersätta Viaplay med likvärdigt material. Vad innebär det?
– Det är svårt att ge något generellt svar på det. Det beror på vad man har för övriga kanaler. Sedan beror det på vad som regleras i villkoren. Oftast har operatören tagit höjd för det i sina avtal, att det kan vara vissa kanaler som utgår och då är det så att man som kund får finna sig i att det blir på det här viset på grund av rättigheter.
TT: Men om man skaffat Viaplay för att se just NHL-ishockey, till exempel, måste man godta att man får en kanal utan den sport man vill ha?
– Då får man se till vad man har diskuterat när det enskilda avtalet ingicks. Är det så att konsumenten kan styrka att anledningen till att man tecknade det här avtalet har varit att man vill kunna ha tillgång till hockeyutbudet kan det vara något som spelar in.
– Men det som är knivigt i det fallet är ju att det i själva avtalsunderlaget oftast bara står vilka tjänster som ingår och kanske inte så mycket mer. Det är ju inte så heller att operatören har en skyldighet att spara ljudfiler, så det är svårt att styrka det för kunden.
TT: Om man nu vill hoppa av avtalet på grund av detta och kanske abonnera direkt på Viaplay, kan man komma ur eventuell bindningstid hos Telia?
– Har man en bindningstid på avtalet i sin helhet är det i regel svårt att komma ur det. Man får kolla på hur stor del av det här avtalet som faller bort om man tittar på om det kan vara hävningsgrundande.
– Är det så att det här är helt avgörande för konsumenten och den kan visa det är det möjligt att man skulle kunna ha rätt att häva det. Men det är återigen där det står och faller. Vad kan man bevisa och inte bevisa?
TT: Vad kan vara ett sånt bevis? Det står ju aldrig i avtalen kunden skriver på att det är kopplat till en viss sport?
– Det är om man själv har spelat in samtalet (när man tecknade avtalet, reds. anm.) eller kan visa det skriftligt. Är det så att man blir uppringd får man försöka spela in samtalet, dokumentera på något sätt eller begära någon sorts bekräftelse. Det är ofta svårt, men vi rekommenderar alltid kunderna att få det skriftligt.
TT: Med tanke på att det händer ibland att sporträttigheter byter kanal, rekommenderar ni att man kräver en sån punkt i sina framtida tv-avtal för att kunna bryta det?
– Är det så att det är något avgörande för att man ingår avtalet är det bättre att få så mycket som möjligt skriftligt. Så absolut, kan man hitta en form för det är det alltid bra med tydlighet.