27-årige Tore bor fortfarande hemma hos sin pappa Bosse och jobbar på pappans begravningsbyrå. Han vägrar envist att lämna boet, trots att Bosse försöker förmå honom att flytta hemifrån och börja leva sitt eget liv.
Men så rämnar Tores trygga och stagnerade värld när Bosse plötsligt dör i en olycka.
På dagarna går han till jobbet som om inget hänt. På nätterna söker sig den oskuldsfulle Tore ut i nattlivet och börjar för första gången i livet experimentera med sprit, droger och riskfyllt sex.
– På ett sätt så är det ju en serie om sorg och på ett sätt så, när jag började skriva så märkte jag att det här är också en serie om icke-sorg. Alltså om att undvika sorgen och att värja sig och att kämpa mot den smärtan, säger William Spetz.
När han skrev och spelade Tore har han försökt framställa en krisande människa så ärligt och osmickrande som möjligt, förklarar han.
– Det är lätt att liksom vara snäll och duktig när man mår bra. Men om den man älskar mest tas ifrån en – det är i den smärtan som man definieras på riktigt. Jag har försökt ta fram saker som jag kanske skäms över, men det har varit kul.
Tydliga kontraster
Mycket är tack vare den norska regissören Erika Calmeyer, berättar Spetz. Hon tog ut svängarna med serien och fick honom att spela med stora känslor.
Erika Calmeyer jobbade med tydliga kontraster mellan den sobre dag-Tore på begravningsbyrån och den kaotiske natt-Tore på gayklubb, förklarar hon.
– Jag ville så mycket som möjligt ha den här häftiga energin, färgerna och karaktärerna. Det är det jag älskar med det här universumet, att det är så många olika starka karaktärer. Utmaningen var att binda ihop allt till ett eget "Tore"-universum, säger Erika Calmeyer.
Det är skådespelarveteranen Peter Haber som spelar pappa Bosse. En nyckelroll, trots att en sopbil skriver ut honom ur handlingen redan i första avsnittet.
– Vi pratade om att vi behöver någon som verkligen förkroppsligar den varma fadersfiguren, så att man förstår vad Tore förlorar när han väl gör det. Och när vi träffade Peter första gången och han spelade en scen med oss var han helt magisk direkt, säger Spetz och får medhåll av Calmeyer.
Peter Haber själv blir glad av att höra det.
– Alltså jag har ju själv inte sett serien, men det är ju väldigt skönt att höra att det fungerar på det sättet. Att den faderliga kärleken blir tydligt i början, säger han.
"Var underbart"
Att ta en paus från pensionärslivet för att spela in "Tore" var en härlig upplevelse, berättar han.
– Det var underbart att spela in med så unga begåvade människor som William, och Sanna Sundqvist och en fantastiskt lyhörd regissör, säger han.
Via Netflix har "Tore" en väg ut till miljontals potentiella tittare över hela världen. Samtidigt är tv-jätten notoriskt osentimental när det gäller att skrota satsningar som inte levererar. Och efter några års guldrusch är den strömmade tv-världen i gungning.
– Vi är glada för att vi gjorde serien för ett år sedan. Det är inte säkert att "Tore" hade fått existera med det tv-klimat som är nu. Är den rolig eller sorglig? Det är inte världens lättaste serie att placera, säger William Spetz.