Bilder pĂ„ Putin som Hitler har översvĂ€mmat sociala medier sedan krigsutbrottet. Finska Hufvudstadsbladet observerade hur det som utger sig för att vara Ukrainas officiella Twitterkonto â bara nĂ„gra timmar efter att Ryssland inlett invasionen â publicerade en tecknad bild av en farbroderlig Hitler som klappar lille Putin pĂ„ kinden. Sedan dess har Putin-Hitler dykt upp i alla möjliga former, Ă€ven som broderad.
Att den ryske presidenten beskrev den ukrainska ledningen som nazister hindrar inte att han sjÀlv blir sedd som just en sÄdan.
ââPutin har sjĂ€lv dragit nazistkortet och de satiriska tecknarna och bildmakarna anvĂ€nder de hĂ€r uttalandena mot honom genom att slĂ„ underifrĂ„n, framhĂ„ller Sari Kivistö, professor i litteraturvetenskap vid Tammerfors universitet som forskat om just satirens historia, i en mejlintervju.
Sprids online
Varken hon eller Joanna Doona, lektor i medievetenskap pĂ„ Lunds universitet, Ă€r förvĂ„nade över mĂ€ngden skĂ€mtbilder och memes om kriget som sprids online. Bilderna möter ett behov â memes fungerar som ett slags kĂ€nslosprĂ„k dĂ€r betraktaren ofta ges en större tolkningsfrihet Ă€n inför det skrivna ordet, framhĂ„ller Joanna Doona.
ââDe har ett slags terapeutisk funktion som handlar om att ta en paus mitt i det djupa allvaret. Jag upplever att allvaret och rĂ€dslan Ă€r lite större nu jĂ€mfört med den förra krisen vi just gick igenom. Det handlar om att titta pĂ„ varandra och sĂ€ga "kĂ€nner inte ni ocksĂ„ att det hĂ€r Ă€r jĂ€ttelĂ€skigt och svĂ„rt?".
Memes fÄr oss att skratta samtidigt som vi Àr arga pÄ Putin eller rÀdda tillsammans, menar hon.
Satiren Àr samtidigt ett sÀtt att uttrycka ilska och aggression, framhÄller Sari Kivistö.
ââDess drivkraft Ă€r indignation, ilskan Ă€r orsakad av en hĂ€ndelse som upplevs som orĂ€ttvis. Satirikern Ă€r ofta sĂ€ker pĂ„ sin moraliska position och motiverad av ilska över orĂ€ttvisan i vĂ€rlden. Satiren försöker ocksĂ„ att visa verkligheten bakom scener, och att peka ut bovar och att straffa dem.
Den franska satirtidningen Charlie Hebdos tecknare har gjort en Putingorilla med uppsvÀllt jÀtteansikte och en minisnopp. Det förminskade könet kompenseras av den röda kÀrnvapenknappen som ser ut att kunna kan aktiveras med nÄgra kissdroppar.
Just djurbilder och satirisk kastration Ă€r typiska för den politiska karikatyren i stort, framhĂ„ller Sari Kivistö. Ăven George Bush fick sin manlighet förminskad i bilder dĂ€r hans eftertrĂ€dare, Barack Obama, var för stor för sin föregĂ„ngares gamla skor.
ââSatiren anklagas ofta för dĂ„lig smak, barnslighet eller dumhet samtidigt som satirikerna försvarar sig med att det inte Ă€r de som Ă€r sjuka, utan det Ă€r vĂ€rlden som Ă€r det. Satiren mĂ„ vara vulgĂ€r men den föresprĂ„kar fred. Om den inte föresprĂ„kar fred Ă€r det inte satir utan propaganda, framhĂ„ller Sari Kivistö.
Redan grekerna
SjÀlva genren ur urÄldrig. Redan den grekiske komediförfattaren Aristofanes skrev krigssatir pÄpekar Kivistö och lyfter fram Àven tjeckiske Jaroslav Haseks roman "Den tappre soldaten Svejks Àventyr under vÀrldskriget", men ocksÄ den ryske författaren Vladimir Vojnovitjs roman "Soldaten Ivan Tjonkins liv och underbara Àventyr" frÄn 1975.
Den senare har för övrigt fÄtt medalj av just Putin. Hur den rika ryska satirtraditionen pÄverkas av Kremls nya censurlagar ÄterstÄr att se.
Att Ukrainas officiella Twitterkonto anvÀnde sig av satir Àr inget nytt, framhÄller Sari Kivistö. DÀr har onlinehumorn och den politiska satiren Àven tidigare varit ett sÀtt att utmana de gamla maktstrukturerna och bygga det sjÀlvstÀndiga Ukrainas identitet.
ââDet Ă€r ingen slump att presidenten har en bakgrund i satiriska tv-shower, skriver hon.
Kritisk distans
Finns det dÄ inte en fara för att humorn skapar distans till krigets grymheter hos betraktaren? Distans behöver inte vara nÄgot dÄligt, kontrar Kivistö: Satiren vilar pÄ en kritisk distans och kanske har vi svÄrare att sÀtta oss in i andra mÀnniskors situation Àn vad vi tror.
Satiren i sig brukar ocksĂ„ beskrivas som just ett krig dĂ€r pennan Ă€r vapnet. I Charlie Hedbos fall presenterat som mĂ€ktigare Ă€n de gevĂ€r som anvĂ€ndes för att döda tidningens medarbetare under attentatet i Paris, framhĂ„ller Kivistö. Men huruvida satirikerns vassa penna â eller memes â verkligen pĂ„verkar vĂ€rldens makthavare Ă€r fortfarande en stötesten bland forskare, enligt Joanna Donna.
ââMen jag kan tĂ€nka mig att sĂ„dan hĂ€r humor absolut kan peta lite pĂ„ nĂ„gon som Ă€r maktfullkomlig, sĂ€ger hon.