Med en bakgrund som ingenjör på ett stort elektronikföretag i Sydkorea är numera Malmöbaserade konstnären Youngjae Lih inte främmande för tekniken. Snarare tvärtom – i sin konst dekonstruerar han den och låter den möta det konstnärliga innehållet.
Det är bland annat därför han är årets mottagare av Beckers konstnärsstipendium. Juryn lyfter fram Youngjae Lihs personliga förståelse för teknologins funktioner, vilket i sin tur gör det möjligt att skapa konst med poetiska kvaliteter.
Eller, som det heter i motiveringen: "Man ser vad man lyssnar på, och hör vad man ser".
Överraskad
Youngjae Lih tycker kort och gott att det är "fantastiskt" att ha fått priset, men blev också lite förvånad.
– Jag blev överraskad över att ses som en "svensk" konstnär eftersom jag ursprungligen kommer från Sydkorea. Där kanske man inte hade givit ett sådant här pris till en utlänning som bor där, säger han och skrattar.
Själv brukar Lih inte beskriva sig själv enbart som konstnär. Han började med det konstnärliga uttrycket först som 27-åring och ingenjören är fortfarande en stor del av både honom och hans arbete. "Det gör nog mina verk och mitt sätt att tänka kring dem lite annorlunda", konstaterar han.
Mixade uttryck
I stipendiatutställningen möter publiken såväl videoinstallationer som analoga fotografier och skulpturer och det genomgående temat är fyrar. Vanligtvis skapar Lih nya verk för varje ny utställning, men i det här fallet hade han ämnet och researchen klar sedan tidigare tack vare sitt personliga intresse för just fyrars historia och teknologi. Och det blev själva utställningslokalen som avgjorde att det var dags för just det här verket att skapas.
– När jag besökte Färgfabriken, som ligger i ett slags industriområde med en lång historia, kände jag att de här båda byggnadstyperna representerar områden som på ett sätt är på väg att försvinna. Jag tänkte att det kunde bli intressant att mixa de båda och göra Färgfabriken till en slags fyr. Delar av verket kommer faktiskt från en verklig fyr som jag besökte strax innan den siste fyrvaktaren skulle gå i pension, det var väldigt emotionellt, säger han.
Pendeln slår tillbaka
Youngjae Lihs liv har, precis som de flesta andras, förändrats en hel del under det senaste året med en pandemi som tillfälligt lagt sig som en våt filt över livet som man kände det. Med sin bakgrund i Sydkorea och en fru från Spanien är han van vid att resa ofta – nu är tillvaron satt på paus. Det har å andra sidan inneburit att han har haft tid att tänka på konst, både sin och andras, på ett mer djuplodande plan.
– Det sägs att folk har slutat gå på gallerier för att det finns digitala mässor och alla konstnärliga bilder har flyttat till Instagram. Det här intresserar mig väldigt mycket på grund av min professionella bakgrund, men jag tror också att man verkligen behöver komma ut och se verken. Pendeln kommer att svänga tillbaka igen. Därför har jag försökt göra den här utställningen så interaktiv som möjligt. Vill man se just det här verket måste man komma hit, det finns inte tillgängligt på sociala medier, säger han.