"Call of duty: Black ops cold war" är namnet på höstens utgåva av den populära spelserien, som en gång i tiden utspelade sig under andra världskriget, men som sedan dess har besökt en mängd olika epoker och konfliktzoner.
Den här gången är det de amerikanska utvecklingskontoren Treyarch och Raven Software som har knåpat ihop titeln, och tidsperioden är tidigt 1980-tal.
– Det som alltid har varit speciellt med "Black ops" är att det utspelar sig i en värld av konspirationer, den där skuggvärlden mellan tidningsrubrikerna, säger regissören Dan Vondrak vid Raven.
Sanningar och lögner
Historiska personer, paranoia, uppdiktningar och riktiga hemliga militära insatser – som nyligen offentliggjorts. Allt blandas friskt.
– Kalla kriget är till sin natur hemligt. Stormakterna var inte inblandade i en fullskalig konflikt, men båda sidorna genomförde illegala militära insatser. Vi älskar vad 1980-talet innebar med stora kända figurer, och händelser som gisslankrisen i Iran och mordförsöket på (Ronald) Reagan, säger Vondrak.
De prylar som används i spelet har alla knappar och spakar, för att ge dem en analog känsla.
– En grej som vi alltid gillat med "Black ops" var att Treyarch tog risker och tänjde på gränserna. Om det ens fanns en möjlighet att militärerna använde det på den tiden, då ville vi ta med det i vår fiktion, säger Vondrak.
Explosiv bil
En supersnabb radiostyrd bil lastad med sprängmedel används exempelvis för att köra i kapp ett flygplan på startbanan.
– Bilen var en stor grej för oss, vi tänkte på den nästan direkt när vi började prata om att följa upp "Call of duty: Black ops", säger han och fortsätter:
– Att ha den här lilla saken och få något jättestort att hända, det var grundidén.
Under spelets gång kommer spelaren att besöka Amsterdam, Östberlin, Turkiet, KGB:s högkvarter, Vietnam – och några ännu hemliga platser.
– Vi har några fler platser i Ryssland, bland annat en stor gömd Sovjetanläggning. Vi ville se till att man reser runt jorden, och hålla spelet globalt, säger Vondrak.
Viktiga val
"Cold war" kommer också att ha fler valmöjligheter än vad "Call of duty"-serien gjort sig känd för. Bland annat kommer olika dialogval att finnas, vid ett tillfälle kan det leda till ett sidouppdrag.
Spelaren kommer också att få välja kön på huvudpersonen, där ett tredje ickebinärt val finns.
– Vi ville inte göra en superdetaljerad visuell karaktärsskapare, eftersom det är en förstapersonsskjutare och du därmed inte ser dig själv. Vi ville i stället skapa en mental bild i spelarens huvud genom att låta den fylla i en personlighetsprofil. Då måste du ha med hudfärg, man/kvinna eller ett ickebinärt val, så att alla kan känna sig inkluderade, säger Vondrak.
"Call of duty" är en spelserie som det ofta uppstår kontroverser kring. I år har det bland annat bubblat kring president Reagan.
Dan Vondrak har viss förståelse för att spelets handling kan leda till debatt, men säger att skaparna inte försöker göra några politiska påståenden.
TT: Omfamnar ni kontroverserna, eller stjäl det uppmärksamhet från spelet?
– Från mitt håll så är allt vi försöker göra ett spel att njuta av. Jag skulle uppskatta om det inte var några kontroverser. Jag skulle vilja ge det här till spelare som en chans att fly den riktiga världen en stund i den här galna berg-och-dalbanan. Så jag skulle inte säga att vi omfamnar det, säger Vondrak.