När "Ratchet & Clank: Rift apart" första gången visades upp var det ett av få spel som verkligen kändes som att det hörde hemma i den nya generationen av tv-spelskonsoler.
I trailern syntes huvudpersonerna dras in i revor mellan dimensioner och byta värld. Det som stack ut var att allt skedde ögonblickssnabbt, något som tidigare krävt flera sekunder – om inte minuter – av laddningstid.
– Vi visste att det var möjligt att använda SSD-disken för att visa upp snabb laddning. Vi började anpassa spelsättet och berättelsen till det. Vi hade kanske inte gått den vägen om vi inte vetat om att SSD-disken skulle förändra allt så grundläggande, säger Marcus Smith i en videointervju med TT.
Han är kreativt ansvarig för spelet på Kalifornienbaserade Insomniac Games, som ägs av Sony sedan något år tillbaka, och kanske är mest känt för "Spider-man"-spelen.
Nya och gamla spelare
Smith berättar att utvecklingen har drivits av motsatsförhållanden. Dels för att hålla fansen av "Ratchet & Clank"-serien nöjda, dels för att locka nya spelare.
– En del spelare var inte ens födda när den senaste titeln i huvudserien släpptes för tolv år sedan, säger han.
På samma sätt ville Insomniac pressa den nya hårdvaran, samtidigt som man levererade titeln i tid. Och dessutom mitt under en pandemi.
– Tajmningen hade helt klart kunnat vara bättre. Men det positiva är att jag tror att alla i gruppen kände att de haft något positivt att fokusera på, och låtit oss hitta nya sätt att närma oss varandra, i en tid då folk gått igenom tunga saker, säger han till TT.
Spelet kretsar kring den lurviga kattliknande figuren Ratchet och hans robot Clank, som plattformshoppar och skjuter med en mängd mer eller mindre överdrivna vapen.
Ny figur introduceras
Den onde Nefarious stjäl en maskin som skapar sprickor i världen som tillåter rollfigurerna att byta dimensioner. Den andra dimensionen är en sorts skruvad spegling av Ratchets universum, där den nya figuren Rivet introduceras. Rivet är den andra dimensionens variant av Ratchet, och har samma förmågor.
Från början var det tänkt att de skulle vara väldigt olika att spela som, men vid tester visade det sig att det i stressade situationer var lätt att blanda ihop dem, vilket kunde skapa en motvilja mot den ena eller andra figuren.
– Så vi bestämde oss för att dela allt, om en rollfigur får något så får den andra det också, säger Smith.
På frågan om något överraskat när testpersoner fått lägga vantarna på spelet berättar Marcus Smith att han överraskats när hans elvaåriga dotter provat det.
– Hon skrattade åt samma skämt som mina 45- och 20-åriga kollegor. Så det känns som att vi har hittat något som alla gillar, som serien i och för sig är känd för, men som jag alltid oroar mig för. Humor är alltid det svåraste när man riktar sig mot en bred målgrupp. Så att se henne spela var väldigt tillfredsställande, säger han.
"Ratchet & Clank: Rift apart" släpps till Playstation 5 den 11 juni.