Därför har teknikjättarna så svårt att göra spel

Google lade ned sin interna spelutveckling. De två högprofilerade spel som Amazon har släppt hittills har floppat.
–Det verkar som att teknikjättarna verkligen har problem när de försöker ta sig in i den här branschen, säger analytikern David Cole.

Google lade ned sin egna spelutveckling. Pressbild.

Google lade ned sin egna spelutveckling. Pressbild.

Foto: Google/TT

Vetenskap & teknologi2021-02-25 06:31

Det verkar inte spela någon roll att det rör sig om två av världens högst värderade företag. Googles och Amazons intåg i spelskaparbranschen har hittills varit en flopp.

Google meddelade nyligen att man helt lägger ned sina relativt nystartade spelstudior som skulle förse strömningsplattformen Stadia med material. Och i ett stort reportage av nyhetsbyrån Bloomberg vittnade anställda hos Amazon Game Studios om omfattande problem med spelutvecklingen.

Studions facit hittills är också beklämmande. Sedan initiativet drogs i gång 2012 har två stora släpp – "Crucible" (2020) och "The grand tour" (2019)– gjorts som båda floppade och drogs tillbaka, och en rad projekt har lagts ned.

Analysbolaget DFC Intelligence spådde 2012 att Amazon, Google och Apple skulle vara dominerande inom spelbranschen det kommande årtiondet, en profetia som i backspegeln var felaktig.

"Komplex bransch"

Tvärtom har de stora teknikjättarna haft stora problem, konstaterar analytikern David Cole vid DFC.

– Amazon och Google har fått inse att det är en helt annan grej än vad man är van vid, det är en väldigt komplex bransch, säger han till TT.

Båda bolagen har rekryterat välkända namn från branschen, men åtminstone i Amazons fall verkar det som att man sedan inte lyssnat på expertisen.

– De passade nog inte in i den övergripande företagskonstruktionen. Det är som att få en fyrkantig kloss att passa i ett runt hål, säger Cole.

Ändå är spelbranschen intressant för jättarna. Det rör sig om en enorm publik som spenderar mycket pengar.

– Spel är en ledande form av underhållning i dag i en väldigt attraktiv demografi. Så du vill vara där, annars så kan någon annan komma och fånga in den publiken, säger David Cole.

"Långsam och modest"

Om man ser tillbaka några år så sticker Microsoft ut som ett mer lyckat exempel. Företaget gav sig in i spelbranschen i början av 2000-talet, har släppt en serie framgångsrika konsoler och genom åren köpt upp ett antal spelstudior – exempelvis svenska Mojang. Cole är tveksam till om Microsoft skulle ha lyckats med samma sak i dag, eller ens gett sig i kast med det.

– Jag tror att man bör ta en långsam och modest inställning. Googles Stadia hade nog varit okej om man hållit en låg profil, och sagt att det kan ta lite tid innan produkten lyckas, i stället för att skynda sig att lansera den som en färdig produkt, säger han.

När det gäller Amazon har bolagets satsning också skett mer i det tysta. Där pekar Bloombergs artikel framför allt ut ledarskapet som bristande, att man jagat trender utan eftertanke och att satsningen blöder en halv miljard dollar om året

– Google och Amazon har så mycket på gång, det här kanske var ytterligare något att kasta pengar på och se vad som fastnar, säger Cole.

Bloombergartikeln beskriver det som att framgångsrika tv-spel är en kombination av kultur, underhållning, teknik och väldigt stora budgetar, och konstaterar att "stora teknikföretag bara har förstått de sista två".

Här för att stanna

Men även om spelutvecklingen i sig kanske inte lyckas så tror David Cole att teknikjättarna är i branschen för att stanna. Amazon har till exempel videoplattformen Twitch, som är populär bland spelare, satsar på sin spelströmningsplattform Luna, och har dessutom molnarkitektur som ligger i bakgrunden av många storspel. Amazon utvecklar också spelet "New world", som ska släppas den 31 augusti.

Google hävdar att bolagets strömningstjänst Stadia fortfarande i allra högsta grad lever, och att man väljer att fördjupa samarbetet med tredjepartsföretag kring innehåll.

"Även om vi inte har lyckats konsekvent i AGS ännu, tror jag att vi kommer att göra det om vi hänger oss kvar", skrev den blivande Amazon-vd:n Andy Jassy i ett mejl till de anställda, enligt Bloomberg.

Fakta: Teknikjättarna och spel

Flera av de amerikanska teknikjättarna är inblandade i spelbranschen på olika sätt.

Google – Har strömningstjänsten Stadia, som strömmar spel till olika sorters maskiner.

Facebook – Har en strömningstjänst där användare kan strömma video på sitt spelande. Äger också Oculus, som tillverkar VR-utrustning.

Netflix – Har inga offentliga planer på att ge sig in i spelsektorn, men en av grundarna, Reed Hastings, öppnade nyligen för att det kan vara aktuellt.

Apple – Tjänar stora summor på mikrotransaktioner i spel som släpps via bolagets digitala butik App Store. Har också prenumerationstjänsten Apple Arcade med fler än 100 spel.

Amazon – Utvecklar spel genom egna studion Amazon Games. Äger Twitch, en populär plattform att följa spelare som strömmar när de spelar. Har också molnbaserade Luna, som liknar Stadia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!