Med ett nordiskt kontor är planen att Tiktok ska främja mer lokalproducerat material och lokala annonser, säger Liv Sandberg, som är nyutnämnd managing director för företaget i Norden.
– Vi har redan i dag flera jättespännande kreatörer på plattformen som är lokala, och jag hoppas att att vi kan vara närmare dem och att inspirera ännu fler till att börja kreera på plattformen, säger hon.
Under pandemin har tjänsten, som låter användarna titta på och dela med sig av 15 sekunder långa videoklipp, fullkomligt exploderat. Enligt de senaste bedömningarna har Tiktok en miljard användare, varav drygt två miljoner finns i Sverige.
I takt med framgångarna kommer också kritik, som bland annat grundas i att en stor del av Tiktoks användare är barn. Nyligen anklagade till exempel organisationen Sveriges Konsumenter appen för oskäliga avtalsvillkor, för att rikta smygreklam mot barn och för att använda en förvirrande virtuell valuta som kostar riktiga pengar.
Pekar på föräldraansvar
Liv Sandberg påpekar att Tiktok har en åldersgräns på 13 år och att föräldrarna har ett ansvar för vad barnen håller på med.
– Det är viktigt för oss att man är 13 år när man börjar använda Tiktok. Här tycker jag att det är jätteviktigt att föräldrar engagerar sig, lär sig om hur plattformen fungerar, har en bra dialog med sina barn och säkerställer att ens ungdomar har rätt inställningar i appen, säger hon.
Sandberg menar också att det är ett missförstånd att appen främst skulle rikta sig mot barn.
– Det finns pensionärer på plattformen och det finns tvåbarnsmammor som jag. Det här är en plats för allas uttryck och kreativitet medan andra plattformar hamnat mer i fack där det handlar om att presentera en perfekt tillvaro. Här handlar det om att alla kan kreera och också få genomslag. Det är innehållet som är det viktiga.
Anklagas för spioneri
En annan kontrovers är kring hur Tiktok samlar in och använder data från sina användare. Appen ägs av det kinesiska företaget Bytedance och flera röster – från Donald Trump till forskare på FOI – har varnat för att appen kan användas som spionverktyg av den kinesiska staten.
Liv Sandberg slår tillbaka kritiken och säger att datasäkerhet är företagets högsta prioritet.
– Här jobbar vi kontinuerligt med att säkerställa att all data hanteras så som det regleras i olika delar av världen. I Europa är det så klart GDPR som vi förhåller oss till, säger hon.
Sandberg understryker också att användarnas data hanteras utanför Kinas gränser.
– Våra datacenter har vi i USA och Singapore och alla säkerhetskriterierna är extremt viktiga för oss. Vi skulle aldrig dela någon typ av användardata utan att användarna känner sig säkra på plattformen. Här sker naturligtvis utveckling hela tiden. Jag hoppas att med ett lokalt team på plats så kan vi ha en närmare och mer konstant dialog kring de här frågorna så att alla kan känna sig trygga, säger hon.