På en av alla arbetsplatser jag varit på stod papperskorgarna tätt. De fanns under skrivborden, i korridorerna, i mötesrummen och i närheten av alla ut- och ingångar. De fanns alltid i närheten när man behövde slänga något. Jag tänkte aldrig på det då, men i efterhand tror jag tanken var att det inte skulle vara möjligt att misslyckas med att slänga skräpet på ett korrekt sätt.
På en annan arbetsplats tog det mig en god stund att över huvud taget hitta papperskorgarna. Jag hade en hög med skräp på skrivbordet och jag letade länge innan jag förstod att skräpet endast kunde slängas på en central plats i det stora kontorslandskapet. Naturligtvis soppsorterat, plasten, matresterna, pappret och eventuellt aluminium för sig. Och det var stora sopkärl där mycket skräp fick plats.
På den första arbetsplatsen slängde vi skräpet där vi kom åt. De flesta papperskorgarna stod halvfulla och för personen som städade redaktionen gick mycket av arbetstiden åt till att tömma dem, och det behövde göras varje dag. På den andra arbetsplatsen behövde ingen komma varje dag. Det räckte med någon gång i veckan. Och hela idén med att ha papperskorgarna centralt var att lära oss som jobbade där att soppsortera och att själva traska iväg med skräpet till en plats som var enkel att tömma och inte så ofta. Att vi tvingades traska gjorde att vi rörde på oss mer, vilket inte var huvudavsikten, men kan betraktas som en bonus.
För ett par veckor sedan kunde Vimmerby Tidning berätta att killarna i klädbutiken Boston bestämt sig för att inte slå igen, de ska fortsätta. Vimmerby Tidning kunde också berätta att det framöver inte kommer att vara killarna i Bostonbutiken utan killarna och tjejen eftersom det numera är tre delägare. För Vimmerby är det bra nyheter. Det finns redan för många tomma butikslokaler. Utöver att det är en glädjande nyhet finns en annan sak som är intressant, nämligen deras tankar om öppettider. Om jag förstått det rätt ämnar de inte ha öppet måndagar och tisdagar utan koncentrera sig på onsdag till lördag. De kommer inte heller öppna klockan tio som är brukligt utan efter lunch på onsdagar och torsdagar och runt lunch på fredagar.
Konceptet är intressant utifrån en del olika aspekter. De får inte lägre hyreskostnader, men väl mindre kostnad per arbetad timma. De drar ner på öppettiderna med nästan trettio timmar i veckan om jag räknat rätt. Och i grund och botten handlar det om att lära oss kunder när vi kan handla i butiken och när vi inte kan göra det. Det är klart att minskade öppettider betyder sämre service, men ställt mot ingen butik alls så är valet enkelt. Och jag utgår från att de kommer att jobba mycket med kombinationen sajt och butik.
Det är på sin plats att understryka att killarna på Boston aldrig sagt att de skulle stänga på grund av dålig lönsamhet. De har sagt att de ville kunna göra något annat än att stå i butik sex dagar i veckan.
Nyligen pratade jag med en butiksägare inom datorerbranschen. Han berättade att han funderade på ett inboxsystem, alltså att butiken inte behöver vara öppen vare sig för att lämna in den trasiga datorn eller för att hämta ut den. Inlämnandet och uthämtandet sker i en box som kunden får en speciell kod till. På så sätt skulle servicen kunna upprätthållas, men minska de totala kostnaderna. Allt för att hålla näsan över lönsamhetens gäckande skvalp.
För inte så länge sedan presenterade konsultföretaget HUI en undersökning som visar att svensken ser positivt på att handla i obemannade livsmedelsbutiker. Sju av tio svenskar som aldrig handlat i en obemannad livsmedelsbutik kan tänka sig att göra det.
Nu passar det inte alla butiker med mindre öppettider eller inboxsystem. Min namne på Intersport berättade att de har olika typer av kunder vid olika tider, vilket gör att de kan ge fler kunder mer uppmärksamhet och på så sätt bättre service. Utöver det kommer det varor kontinuerligt som ska tas emot och då är det onödigt att hålla stängd.
På den första arbetsplatsen var pengar inget större bekymmer. Det gjorde inget att alla papperskorgar behövde tömmas varje dag. Det sågs som en service och en god arbetsmiljö för medarbetarna. På den andra arbetsplatsen ville arbetsgivaren inte betala mer än nödvändigt för sophanteringen eftersom det skulle ta ifrån vinsten. Olika motiv, olika utfall.