Åbro Bryggeri tvingas kämpa på marknad med olika villkor

Sedan 1856 har det flödat goda drycker från bryggeriet vid grusåsen strax väster om Vimmerby. Det är alltså bara ett par år kvar till dess att Åbro Bryggeri firar ett och ett halvt sekel som företag. När Axel Herman Johansson tog anställning vid bryggeriet 1889 inleddes ett stycke svensk företagshistoria. Han förvärvade nämligen bryggeriet nio år senare, år 1898, och inledde därmed en bryggeri-era inom en och samma familj.

Ledaren2004-03-10 08:13
Detta är en ledare.

Idag drivs bryggeriet av Axel Herman Johanssons sonsons son, Henrik Dunge.
Och han driver bryggeriet framgångsrikt. Med finfina produkter, ständigt nya idéer och med en marknadsföring som allt som oftast uppmärksammats och givit direkta resultat i företagets orderblock.
Trots Henrik Dunges omvittnat exemplariska ledarskap för det gamla familjeföretaget är det inte alls säkert att han får glädjen att uppleva firandet av 150-årsjubiléet.
På grund av politiker som inte lyssnar på den svenska opinionen, på grund av flata svenska politiker som inte vågar gå emot nykterhetslobbyister och vaga argument.

Inte särskilt nyktra argument

Åbro Bryggeri har drabbats oerhört svårt av laglig och olaglig privatimport, av smuggel och av orättvisa skattesatser inom EU. När debatten om de snedvridna skattereglerna kom igång på allvar för något decennium sedan stod dåvarande riksdagsmannen, Vimmerbybon och moderaten Leif Carlson i frontlinjen och stred för sänkta svenska alkoholskatter.
Då fick han tampas mot argument som att den svenska staten inte hade råd att sänka skatten på alkohol. Trots att en förmodad majoritet i samhället då, precis som nu, förordade sänkta skatter och en harmonisering till utländsk nivå, vann Leif Carlson och andra inget gehör för sina åsikter.
När det ganska snart visade sig att svenskarna for oftare än någonsin till utlandet och lastade bagageutrymmena fulla med öl och alkohol och att svenska staten därmed gick miste om hela skatteintäkten, slipade nykterister och alkoholmotståndare sina svärd igen. Denna gång med argumentet att lägre skatter skulle innebära mer inköp av alkohol och därmed fler alkoholrelaterade skador för samhället att ta hand om.

Flera möjligheter köpa billigt

Nu visar det sig att även detta argument är på väg att skjutas i sank eftersom alla som vill få tag i billig sprit eller billigt öl kan få det. Det blir allt vanligare med utlandsresor och idag tvingas man som resenär inte "chansa" längre, det är inte regelverket som styr mängden längre, utan snarare bagageutrymmets storlek. Och de som inte har någon resa till utlandet inplanerad ser till att göra en ändå, med den perioditet som krävs.
Som tredje utväg finns dessutom möjligheten att köpa alkohol av mer eller mindre skumma element som handlar med alkohol och därmed förser stora delar av landet med billig sprit och billigt öl.
Dessa inköp styrs mot den finska gränsen för de nordliga delarna av landet, mot Finland och Baltikum för de mellersta delarna, Stockholm och Mälardalen. Det är med andra ord enkelt att komma över billig alkohol i stora delar av landet. Som en sista utväg finns dessutom möjligheten att köpa billigt via internet huruvida det är lagligt eller ej är ännu inte klart. Omöjligt att kontrollera är det i vilket fall som helst.

Marknad med olika villkor

Att det skulle vara bra för svenska statens kassa och för folkhälsan och för miljön att svenskar kör i skytteltrafik över Öresundsbron eller flyter färja mellan Helsingborg och Helsingör är näst intill omöjligt att förstå. Särskilt inte som bilarna körs olastade i ena riktningen och fullkomligt nedtryckta i den andra.
Nu är det dags att svenska politiker säger stopp. Är vi med i EU ska vi ha samma regler som övriga länder. Det är just det som är meningen med hela Europaidén. När varken konsumtionen går ner, eller inkomsterna till staten ökar i samma takt som svenska bryggerier läggs ner då är något snett. Riktigt snett.
Det är dags för svenska politiker att dra sina huvuden ur sanden och kika en stund på verkligheten. Systembolaget i Skåne säljer bara mindre och mindre och nu varslas personal vid butiken i Helsingborg. Samtidigt dricks det bara mer och mer i Skåneregionen. Frågan är vad vi vinner på denna tvärtemotpolitik.
Hur duktiga företagsledare vi än har, hur bra drycker som än produceras så går det inte att slåss på en marknad med olika villkor.

Alf Wesik
Läs mer om