Alla dessa Dag-sedlar börjar allt mer likna en svajmast till månen

Om man tar tusenlappar, välj gärna de nya som pryds av Dag Hammarskjöld, och lägger dem på varandra så blir det efterhand en hög hög. Inte vet jag om 230 miljarder i tusenlappar når till månen, men det känns onekligen väldigt bra att skriva det.

Ledaren2016-10-12 10:30
Detta är en ledare.

Det känns inte lika bra att tänka på var alla dessa ”Dag-sedlar”, kommer ifrån. Att det är fordonsskatter, förmögenhetsskatter, alkoholskatter, reavinstskatter, drivmedelsskatter och hundskatter och tusen andra skatter. Men så är det i alla fall.

Desto större anledning att granska att de används till något bättre än att bygga en svajmast till månen.

Flimrar förbi

Den infrastrukturproposition som S- och MP-regeringen lämnade ifrån sig häromdagen beskriver, som det heter, verksamheter och inriktningar och ramar, för satsningar under åren 2018 till och med 2029.

Som alltid när det handlar om infrastruktur är det ofantligt stora summor vi talar om. Så stora att det blir ogreppbart för gemene man. Se exemplet med tusenlappar till månen.

Ändå är de 230 miljarder jag talar om bara en bricka i spelet. Ett kitt för att blidka kritiska röster i de egna leden, ett kitt för att hålla ihop regeringen. Satsningen på höghastighetsbanan är kostnadsberäknad till just 230 miljarder.

Den ska binda ihop de tre storstadsregionerna, Malmö med Göteborg med Stockholm. Några få utvalda städer däremellan bevärdigas med stopp – alla andra bara flimrar förbi kupéfönstret i 300 km i timmen.

Desperat behov

Linköping får ett stopp. Det är jättebra. Växjö är för litet, det är bara slöseri med tid att stanna höghastighetståget där.

Med ett sådant perspektiv är det enkelt att börja fundera på framtiden, för alla orter utanför de tio utvalda orterna där framtidens tåg bromsar in. Med en sådan gigantisk satsning, vad händer med det omedelbara underhållet? Vad händer med alla mindre järnvägar? Vad händer med alla stationer och alla stationsorter?

Vad händer med Tjustbanan och Stångådalsbanan? Vad händer med alla våra landsvägar?

Jag vet att höghastighetsbanan ska kombineras med mindre järnvägar till och från knutpunkterna. Men tillåt mig tvivla på att reavinstskatterna och hundskatterna, räcker till det. Också.

Runt om i Sverige är vi i desperat behov av snabba infrastrukturåtgärder för att få näringslivet att fungera. För att få turismen och handeln att fungera. Och för att få livet att fungera.

Jag är mycket skeptisk. Det börjar allt mer likna svajmast till månen, detta.