Alldeles för tandlös, alldeles för minimal - och alldeles för fel

Ett fungerande trafikflöde, snabba och säkra vägar, bra standard och ett fungerande vägunderhåll. Viktiga frågor att lösa var man än befinner sig i landet - men kanske ännu viktigare i vår region. I södra Östergötland och norra Småland.

Ledaren2012-03-14 08:01
Detta är en ledare.

Varför - jo, dels därför att infrastrukturen med all önskvärd tydlighet är ytterligt eftersatt i de djupa småländska skogarna, dels därför att kollektivtrafiken - som skulle kunna vara ett alternativ - inte är lika tillförlitlig och utbyggd som i större städer.
Det är helt enkelt så att det krävs tillgång till personbil, ofta flera i samma familj, för att få livet att fungera. Vare sig man hatar bilen, eller älskar den, är den en nödvändighet för de allra flesta av oss boende i regionen.
För att klara av jobbet, klara av markservicen, det sociala umgänget - ja, kort sagt för att leva.
Av just denna anledning är alla frågor som rör bilen, och därmed våra liv, så innerligt viktiga. Vi är många som har synpunkter på hur det ska vara och vad som är bäst.
Helst skulle vi vilja ha allting - som motorvägar, viltstängsel, planfria korsningar och säkra vägomgivningar. Tyvärr sitter beslutsfattarna någon helt annanstans och har en helt annan infallsvinkel på problemen - och tyvärr får vi därför bara smulor av vägskatter, fordonsskatter och bensinskatter att dela på. Det mesta av pengarna satsas på att bygga ihop de tre stora städerna Malmö och Östersundsregionen, med västkusten och Göteborg, med Stockholm och Mälardalen.
Att få dessa tre städer att komma lite närmare varandra, som det så vackert heter.

Falska sammanhang
Egentligen inget fel i det. Där är trafikintensiteten som störst och där är det naturligtvis flest antal olyckor. Men vi måste acceptera att livsbetingelserna är olika i olika delar av landet. Och den balansgången måste vi som valt att bo kvar i den här kärva miljön försöka påverka.
För hos oss glider bara allt mer och mer isär. Det blir allt svårare att hitta lediga jobb, längre pendlingsavstånd, det blir allt svårare att hitta en skola nära dig, att hitta en bank, en mack, trådlöst bredband eller en livsmedelsbutik. Allt glider isär.
Därför är det verkligen försåtligt när företrädare för Trafikverket försöker slå i oss boende här, blå dunster. När de försöker blidka vår besvikelse och ilska, med statistik och fakta som kanske i förstånde stämmer. Men vid en närmare granskning visar sig vara riktiga fakta noggrant inlindade i falska sammanhang.

Mildrad kritik
När det exempelvis ska satsas på vägsträckan mellan Hultsfred och Målilla så blir det inget annat än mittseparation av körbanorna. Trots att det enda riktiga hade varit att satsa ordentligt på en breddning, mötesfrihet och omkörningsfiler.
Mittseparation av körbanorna omvittnas av alla, typ Trafikverket själva, SOS med flera, vara en bra åtgärd. Och visst är det så, risken för frontalkollisioner minskar rejält. Men genom att satsa på denna lilla och illa åtgärd, flyttar man bara det riktiga problemet framför sig.
Nämligen behovet av en helt ny vägsträckning, så att Hultsfreds kommun, grannkommuner och hela regionen ska ha en chans att överleva och utvecklas. För att boende ska kunna ha ett fortsatt bra liv, trots att statlig service flyttas geografiskt allt längre bort för varje dag som går, liksom servicebutiker, ambulans, sjukvård - ja, allt. För att näringslivet ska kunna utvecklas, liksom turism- och upplevelseindustrin, som Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, och alla butiker, restauranger och industrier.
Parollen från Trafikverkets sida är glasklar; bygg mittseparation och mildra kritiken över bristerna i infrastrukturen.

Ej särskilt olycksdrabbad
Vad är det då för felaktiga fakta som redovisas. Jo, redan när fiaskokamerorna monterades upp skedde det på felaktiga faktauppgifter. Det sades från dåvarande Vägverkets sida att vägsträckan mellan Målilla och Gullringen tillhör en av de mest olycksdrabbade i Sverige.
Ingalunda så. Helt fel.
Vi har talat med Räddningstjänsten i såväl Vimmerby som Hultsfred och de känner inte alls igen de siffror som Trafikverket svänger sig med. Vid en närmare granskning visar det sig att dåvarande Vägverket inte alls redovisat aktuell vägsträcka, utan en betydligt längre, samt har de granskat olyckorna i en rektangel, vilket medför att områden runt omkring själva vägen också räknas med, som exempelvis stora delar av Storebro, Målilla, delar av Hultsfreds samhälle, Vimmerby, Södra Vi och så vidare.
Varje olycka är naturligtvis en tragedi, som naturligtvis blir större om de medicinska följderna blir värre. Men vägsträckan är inte alls särskilt olycksdrabbad.
Från Räddningstjänsten i Hultsfred meddelas att det som förevisades i Trafikverkets redovisning häromkvällen, alltså 21 rapporterade olyckor under fjolåret på sträckan mellan Målilla och Hultsfred, i själva verket var 11.
Denna siffra kommer från ansvariga för insatsen. Dessutom är det så att siffran 11 gäller hela sträckan från Mörlunda till Storebro, alltså minst tre gånger så lång som den sträcka där Trafikverket hittat 21 olyckor.

Riktiga siffror
Det handlade om en singelolycka söder om Storebro, två älgolyckor vid Ödhult, en olycka vid infarten till Mörlunda, en frontalkrock vid infarten till Hesjön, en olycka vid norra infarten till Mörlunda, två vid Glahytt och en vid avtagsvägen till Bergs Timber. Plus ett par mindre viltolyckor.
Det finns en möjlighet att det varit några ännu mindre olyckor som inte krävt insats från Räddningstjänstens sida, men då gäller det mindre plåtskador där det alltid handlar om vilt som sprungit upp på vägen.
Så här var det under perioden 2004 t om 2011, sträckan Mörlunda-Storebro på RV23/34; år 2004 7 olyckor, år 05 3 st, år 06 9 st, år 07 14 st, år 08 6 st, år 09 12 st, år 10 9 stycken och år 2011 10 stycken olyckor. Vi kan slå fast två saker, nämligen att snittantalet olyckor med räddningstjänstinsats var 8,75 per år. Samt att fartkamerorna inte har gjort någon som helst nytta vad gäller olycksfrekvensen. Snarare tvärt om.

Från två håll
Antalet frontalkrockar, alltså där en mittseparation av körbanorna hade avhjälpt situationen, uppgick till två, kanske tre, under 2011. En överväldigande majoritet av olyckorna var kollisioner med vilda djur. Räddningstjänsten har uppfattningen att det är osedvanligt många älgolyckor på en sträcka förbi Ödhult, men egentligen hela vägen från järnvägskorsningen och till Målilla. De klagar dessutom på att avfarten till campingen och badet vid Hesjön är mycket olycksdrabbad.
Inget av detta avhjälps med mittseparation. Däremot skulle viltstängsel göra körningen på sträckan bra mycket säkrare. Men det allra bästa vore självklart en ordentlig upprustning i form av vägbreddning, omkörningsfiler, separerade vägbanor, samt viltstängsel. Dessutom bör omgivningarna, alla farliga hinder, som träd, bergsklackar och liknande, byggas bort.
Ytterligare en negativ effekt av mittseparation är att ambulans och brandkår alltid, alltid måste utgå från två håll, från norr och söder, för att eliminera risken att de hindras av stillastående kö.
Trafikverkets plan är för tandlös och alldeles för minimal. Dessutom bygger den på en förvanskad sanning.

Alf Wesik