ALV:s Emilinvesteringar öppnar nya möjligheter

Astrid Lindgren gillade att hålla liv i sina figurer. Även om handlingarna i hennes älskade böcker var långt ifrån befriade från bekymmer, så slutade de flesta berättelser oftast mycket gott. Kanske lite som sagor ska göra.

Ledaren2012-03-21 07:46
Detta är en ledare.

Sagan om Astrid Lindgrens Värld, eller Sagobyn som parken hette i början, har också varit lite hackig. Det har inte enbart varit lyckliga stunder, inte enbart positiva diskusssioner.
Men oftast. Och nu minsann, nu är det uppåt värre i Vimmerbyparken.
Om det fortsätter i den här stilen så dröjer det inte alltför länge innan ALV tar över som upplevelsepark nummer ett i landet. Eller är det kanske så att jag är dåligt uppdaterad - kanske är Astrid Lindgrens Värld redan nu bäst i Sverige..?

Sedan parken såldes av Vimmerby kommun till Astrid Lindgrens familj med företaget Saltkråkan AB år i början av 2010, har allt skett mycket snabbt. Efter turbulensen i Vimmerby med den som många tyckte, ytterst blygsamma köpeskillingen - har allt varit mest frid och fröjd.
De som på den tiden förfäktade att köpeskillingen i sig är mindre viktig, även om det fortfarande svider en aning, fick rätt. Det är Saltkråkans fortsatta engagemang i ALV och Vimmerby som är det viktigaste. Som har och kommer att ha de största positiva effekterna för kommunen.

Rekord på rekord
Efter upplevelsehacket med köpeskillingen har framgångssiffrorna avlöst varandra. Och stundtals är de smått osannolika.
Även om företagets säte ligger i Stockholm och vinsterna är mycket stora så uppfylls löftet att allt återbördas som nya investeringar rakt ner i den småländska myllan i Ekkullen i Vimmerby.
År 2010 uppgick omsättningen i ALV till 128 miljoner kronor. Bolaget ägs till 84 procent av Saltkråkan AB och knappa 16 procent Vimmerby kommun.
Under 2011 investerades 55 miljoner kronor i Mattisborgen och Ronja Rövardotter. Och 2013 kommer Gibberydsmiljön att stå färdig för den nätta summan 95 miljoner kronor.
Men ännu mer imponerande än dessa siffror är ändå besöksutvecklingen.
Efter höstlovets öppethållande hade drygt 460 000 besökare räknats in. Nytt rekord förstås.
Imponerande visst, men allra, allra mest imponerande och värdefullt för Vimmerby är ändå att parken sysselsätter 350 anställda under högsäsong, varav 125 inom teaterverksamheten.

Har höjt ribban
Den stora utmaningen nu är att försöka balansera alla dessa besökare med övriga Vimmerby, med handeln och turismen i regionen i övrigt. Även om ALV växer till en företagsgigant är jag nämligen helt övertygad om att miljön i Vimmerby, i kommunen och i Småland är en mycket viktig del av framgångssagan.
Det får inte bli snabbt in till ALV och sedan snabbt iväg igen.
I och med att parken växer och det krävs längre tid att hinna med att uppleva alla nya miljöer har barnens intressen tillgodosetts. Nu gäller det för ALV att se till att utbudet för föräldrarna håller jämna steg - så inte de äldre blir uttråkade före barnen.
När vistelsen i Vimmerby blir längre ökar också chansen att aktörer inom turist- och restaurangbranschen i Vimmerby kan locka ALV-besökare till sig. Men då gäller det att hålla en mycket, mycket hög kvalitet.
ALV har nämligen hängt upp ribban ytterligare några pinnhål.

Alf Wesik